Drawing is therefore, above all, an act of knowledge. It is no coincidence, in fact, that the key themes of the drawing's disciplinary scientific sector are survey, descriptive geometry and visual communication. The first is a process of knowing, the second is both an instrument of knowledge and communication, the third groups a wide range of forms of communication. But there is a fourth key theme that for nature shared with other disciplinary sectors, is rarely lapped by researchers of the drawing, this is the creative process of the form. It's time to claim ownership of it through an intense and rigorous research.
Disegnare è prima di ogni altra cosa un atto di conoscenza. Non è un caso, infatti, che i temi chiave della declaratoria del settore scientifico disciplinare del Disegno siano il rilievo, la geometria descrittiva e la comunicazione visiva: un processo di conoscenza il primo, uno strumento di conoscenza e comunicazione il secondo, un vasto insieme di forme di comunicazione il terzo. Ma v’è un quarto fondamentale tema che per la natura condivisa con altri settori scientifici disciplinari, viene solo di rado lambito dai ricercatori dell’area del Disegno: il processo creativo della forma. Rivendichiamone la proprietà attraverso un’intensa e rigorosa attività di ricerca.
Il perché del che/The why of what / Valenti, Graziano Mario. - ELETTRONICO. - (2012), pp. 133-136. (Intervento presentato al convegno Elogio della teoria. Identità delle discipline del disegno e del rilievo. tenutosi a Roma).
Il perché del che/The why of what
VALENTI, Graziano Mario
2012
Abstract
Drawing is therefore, above all, an act of knowledge. It is no coincidence, in fact, that the key themes of the drawing's disciplinary scientific sector are survey, descriptive geometry and visual communication. The first is a process of knowing, the second is both an instrument of knowledge and communication, the third groups a wide range of forms of communication. But there is a fourth key theme that for nature shared with other disciplinary sectors, is rarely lapped by researchers of the drawing, this is the creative process of the form. It's time to claim ownership of it through an intense and rigorous research.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Valenti-Perchè-del-che_2012.pdf
solo gestori archivio
Note: Full paper
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.56 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.