The Doctoral Thesis analyzes how the “American Myth” influences both the intellectual and artistic works of Italo Calvino, as well as his editorial work (for example: Einaudi series Centopagine, a project meant to promote international literature in Italy). On the other hand, the thesis aims to demonstrate that Calvino himself has deeply influenced American postmodern literature. The thesis takes into consideration a comparative approach between languages (English/Italian), literary traditions and, mainly, between “codes”. Therefore, Calvino is proposed as a successful convergence between the “Two Cultures”. Some chapters are devoted to Calvino’s interest for Computer Science, originating from his first voyage to the USA, 1959, and throughout his entire life (from the unpublished Diario Americano, to Le Cosmicomiche, to Lezioni americane). Another topic is Calvino’s political line: from Americanism (as a legacy from Pavese and Vittorini); to anti-Americanism (articles on the Rosenberg case or against the “affluent society”, later collected in Una pietra sopra); to a Postmodern approach that sees America as a real/symbolic space, both utopian and distopian. The Bibliography at the end of the thesis is in itself the result of a long research work carried out in both American and Italian libraries and archives, as well as in databases.
Il lavoro analizza da un punto di vista comparatista la persistenza del "mito americano" nel percorso artistico e intellettuale di Italo Calvino. Viene indagato sia il rapporto con la tradizione letteraria, sia l'interesse per la scienza e la tecnologia, sia la passione politica. L'America "ereditata" da Pavese e Vittorini come modello antifascista o, all'opposto, l'antiamericanismo degli anni 50 e 60, segnano profondamente il "modo di stare al mondo" di Italo Calvino come intellettuale, come artista, come uomo. Calvino approda infatti a una lettura del tutto personale del mito: l'America come anticipazione di futuro. Un futuro tecnologico (computer, informatica, banche dati), politico e sociale ("affluent society", urbanizzazione, società di massa) e letterario (postmodernismo, riscrittura). La tesi prende in considerazione in modo più ravvicinato articoli degli anni '50 sul caso Rosenberg; il diario del primo viaggio negli USA, rimasto inedito; i saggi poi raccolti in "Una pietra sopra" aventi per oggetto aspetti della vita politica, sociale e artistica statunitense; i racconti "tecnologici" della raccolta "Le cosmicomiche"; i romanzi postmoderni ("Le città invisibili"; "Il castello dei destini incrociati", "Se una notte d'inverno un viaggiatore"); e infine le "Lezioni americane", pensate per un ciclo di conferenze ad Harvard e uscite postume. Emerge una visione ambivalente del mito americano, insieme utopica e distopica, che viene analizzata ricorrendo in particolare all'approccio critico dei Cultural Studies. La bibliografia ragionata è frutto di un lavoro di ricerca presso università americane e banche dati (MLA in particolare) e mette in luce il rapporto di reciprocità: Calvino è infatti adesso un "mito italiano" in USA.
Italo Calvino e l'America / Castellucci, Paola. - STAMPA. - (1992).
Italo Calvino e l'America
CASTELLUCCI, Paola
01/01/1992
Abstract
The Doctoral Thesis analyzes how the “American Myth” influences both the intellectual and artistic works of Italo Calvino, as well as his editorial work (for example: Einaudi series Centopagine, a project meant to promote international literature in Italy). On the other hand, the thesis aims to demonstrate that Calvino himself has deeply influenced American postmodern literature. The thesis takes into consideration a comparative approach between languages (English/Italian), literary traditions and, mainly, between “codes”. Therefore, Calvino is proposed as a successful convergence between the “Two Cultures”. Some chapters are devoted to Calvino’s interest for Computer Science, originating from his first voyage to the USA, 1959, and throughout his entire life (from the unpublished Diario Americano, to Le Cosmicomiche, to Lezioni americane). Another topic is Calvino’s political line: from Americanism (as a legacy from Pavese and Vittorini); to anti-Americanism (articles on the Rosenberg case or against the “affluent society”, later collected in Una pietra sopra); to a Postmodern approach that sees America as a real/symbolic space, both utopian and distopian. The Bibliography at the end of the thesis is in itself the result of a long research work carried out in both American and Italian libraries and archives, as well as in databases.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.