The aim of this study is to analyze the extent to which attachment mental models affect children’s expectations about hypothetical behaviors implemented by both parents in difficult situations, their reactions to the situation, as well as their assumptions regarding the causes of these behaviors. Participants were 100 children (M = 44, F = 56) ranging from 7 to 10 years of age (M = 8.7 years, SD = 1.2). Children were classified into the attachment typologies using the Separation Anxiety Test (SAT) in Attili’s (2001) modified and validated Italian version. Expectations concerning the hypothetical behaviors by both parents, children’s actions and the causes of these behaviors were analyzed by Franchini and Maiolo (2005) tables illustrating situations of difficulty. Participant’s responses were analyzed by a coding scheme freely inspired to Attili’s coding manual for Measuring Relations (1996/2007). Results show that secure children assume by both parents positive or teaching behaviors, while insecure children suppose negative or control behaviors. As far as the hypothetical reactions of the protagonists of vignettes, secure children report behaviors such as "seek help", "negotiate", "positively face the situation on their own", while insecure children report behaviors such as "manipulate/handle" or "negative face the situation on their own". Finally, secure children trace responsibility back to the protagonist for what happens in the situation, even if it is not associated with an expectation of punishment by parents. Insecure children, on the contrary, not only feel responsible, but they express feelings of guilt and / or shame for the punishment of the parents.
Il presente studio ha come scopo analizzare l’impatto dei modelli mentali dell’attaccamento sulle aspettative dei bambini riguardo comportamenti ipotetici messi in atto da entrambi i genitori in situazioni di difficoltà dei figli e le loro reazioni alla situazione, nonché sulle ipotesi concernenti le cause sottostanti tali comportamenti. I partecipanti alla ricerca sono stati 100 bambini (M=44; F=56) di età compresa tra i 7 e i 10 anni (M=8,7 anni; DS=1,2). I bambini sono stati raggruppati nelle tipologie dell’attaccamento mediante il Separation Anxiety Test (SAT) nella versione modificata e validata per l’Italia da Attili (2001). Le aspettative infantili concernenti il comportamento ipotetico di entrambi i genitori, le azioni messe in atto dal bambino e le cause sottostanti tali comportamenti sono state rilevate attraverso alcune tavole di Franchini e Maiolo (2005) che illustrano situazioni di difficoltà e sono state analizzate sulla base di uno schema di codifica liberamente ispirato a quello di Attili per la Misura delle Relazioni (1996/2007). Dai risultati è emerso che i bambini sicuri ipotizzano da parte di entrambi i genitori un comportamento positivo oppure di insegnamento, mentre i bambini insicuri prospettano da parte sia del padre sia della madre un comportamento negativo oppure di controllo. Per ciò che concerne le reazioni ipotetiche dei protagonisti delle vignette, i soggetti sicuri riportano azioni quali “richiedere aiuto”, “negoziare”, “affrontare positivamente la situazione in modo autonomo”, mentre gli insicuri azioni come “manipolare”, oppure “affrontare negativamente la situazione in modo autonomo”. Infine, i bambini sicuri riconducono al protagonista la responsabilità di quanto avviene nella situazione, anche se ciò non si associa ad una aspettativa di punizione da parte dei genitori. I bambini insicuri, invece, non solo si sentono responsabili, ma esprimono sentimenti di colpa e/o vergogna per le punizioni dei genitori.
Modelli mentali dell'attaccamento e aspettative riguardo alle reazioni dei genitori in situazioni difficili. Uno studio esplorativo su bambini in età scolare / DI PENTIMA, Lorenza; Toni, Alessandro. - STAMPA. - 101:(2012), pp. 108-128.
Modelli mentali dell'attaccamento e aspettative riguardo alle reazioni dei genitori in situazioni difficili. Uno studio esplorativo su bambini in età scolare
DI PENTIMA, Lorenza;TONI, Alessandro
2012
Abstract
The aim of this study is to analyze the extent to which attachment mental models affect children’s expectations about hypothetical behaviors implemented by both parents in difficult situations, their reactions to the situation, as well as their assumptions regarding the causes of these behaviors. Participants were 100 children (M = 44, F = 56) ranging from 7 to 10 years of age (M = 8.7 years, SD = 1.2). Children were classified into the attachment typologies using the Separation Anxiety Test (SAT) in Attili’s (2001) modified and validated Italian version. Expectations concerning the hypothetical behaviors by both parents, children’s actions and the causes of these behaviors were analyzed by Franchini and Maiolo (2005) tables illustrating situations of difficulty. Participant’s responses were analyzed by a coding scheme freely inspired to Attili’s coding manual for Measuring Relations (1996/2007). Results show that secure children assume by both parents positive or teaching behaviors, while insecure children suppose negative or control behaviors. As far as the hypothetical reactions of the protagonists of vignettes, secure children report behaviors such as "seek help", "negotiate", "positively face the situation on their own", while insecure children report behaviors such as "manipulate/handle" or "negative face the situation on their own". Finally, secure children trace responsibility back to the protagonist for what happens in the situation, even if it is not associated with an expectation of punishment by parents. Insecure children, on the contrary, not only feel responsible, but they express feelings of guilt and / or shame for the punishment of the parents.File | Dimensione | Formato | |
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