Designing involves applying of knowledge to a building. However, creative architectural design critically reflects on this knowledge compared to its direct application in a design situation, even when this does nor result in innovative form or function. Through the discussion of the concept of design formulation, this paper addresses the architectural design process as an interactive process berween archirectural design, as a reflective activity, and the application of knowledge about buildings when critical reflection about a design problem reframes it, moving beyond its immediate stare, leading ro a new understanding of the design context and greater creativity.This discussion is supplememed by case study enhancing che argument for design as formulation.
L'attività progettuale consiste nell'applicazione della conoscenza a un determinato edificio. Un progetto architettonico che sia creativo deve necessariamente riflettere in modo critico su questa conoscenza, che si confronta con la sua immediata applicazione in uno specifico contesto progettuale, anche quando questo non si traduce in una forma o in una funzione innovative. Riflettere sul concetto di formulazione progettuale porta a considerare il progetto architettonico come un processo basato sull'interazione tra progetto architettonico,in quanto attività di riflessione, e applicazione della conoscenza agli edifici, quando la riflessione critica su un problema di progetto lo ridefinisce, andando oltre la sua immediata formulazione, fino alla comprensione del contesto e a una più grande creatività. Queste riflessioni sono supportate dalle presentazione di un caso di studio che ripropone con forza l'idea del progetto come formulazione.
Il progetto come formulazione: dall'applicazione alla riflessione / Carlevaris, Anna Laura. - In: DISEGNARE IDEE IMMAGINI. - ISSN 1123-9247. - STAMPA. - 45:45/2012(2012), pp. 76-88.
Il progetto come formulazione: dall'applicazione alla riflessione
CARLEVARIS, Anna Laura
2012
Abstract
Designing involves applying of knowledge to a building. However, creative architectural design critically reflects on this knowledge compared to its direct application in a design situation, even when this does nor result in innovative form or function. Through the discussion of the concept of design formulation, this paper addresses the architectural design process as an interactive process berween archirectural design, as a reflective activity, and the application of knowledge about buildings when critical reflection about a design problem reframes it, moving beyond its immediate stare, leading ro a new understanding of the design context and greater creativity.This discussion is supplememed by case study enhancing che argument for design as formulation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.