Caravaggio's paintings reveal some similarities with indications provided by gestural rhetoric manuals of the time, such as Della Porta (1589-1602), Bonifacio (1616 ) and Bulwer (1644 ) in natural relationship of dependence with the tradition of Quintiliano and Cicerone. The essay analyzes the tradition of rethorical culture and its influence in the paintings of Caravaggio with particular reference to the gestural types used by the painter .
I dipinti di Caravaggio rivelano alcune tangenze con precise indicazioni gestuali fornite dai manuali di retorica del tempo, come quello di Della Porta (1589-1602), di Bonifacio (1616) e di Bulwer (1644) in naturale rapporto di dipendenza verso la tradizione di Quintiliano e Cicerone. Il saggio analizza la tradizone della cultura retorica e il suo influsso nella pittura di Caravaggio con particolare riferimento alle tipologie gestuali utlizzata dal pittore.
Ut pictura rhetorica: affetti, devozione e retorica nei dipinti di Caravaggio / Macioce, Stefania. - In: STORIA DELL'ARTE. - ISSN 0392-4513. - 116/117:n.s. 16/17(2007), pp. 67-100.
Ut pictura rhetorica: affetti, devozione e retorica nei dipinti di Caravaggio
MACIOCE, Stefania
2007
Abstract
Caravaggio's paintings reveal some similarities with indications provided by gestural rhetoric manuals of the time, such as Della Porta (1589-1602), Bonifacio (1616 ) and Bulwer (1644 ) in natural relationship of dependence with the tradition of Quintiliano and Cicerone. The essay analyzes the tradition of rethorical culture and its influence in the paintings of Caravaggio with particular reference to the gestural types used by the painter .I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.