The study, developed by RFI (Italian Railway Network - Gruppo Ferrovie dello Stato) with the DICEA "Sapienza" University of Rome, focused on the kinematics, statics and dynamics of the operation of a switch point, with the help of theoretical models and experimental measurements for which the results are compared. The theoretical analysis of static and dynamic configurations of the switch-blades, following the generic maneuver, allowed to verify the location and the minimum number of effective actuators. Besides, a particular interest has been placed into the presence of an obstacle to the completion of the operation, locked between the blade and the stock rail.
Lo studio, sviluppato da RFI (Rete Ferroviaria Italiana - Gruppo Ferrovie dello Stato) in collaborazione con il DICEA "Sapienza" Università di Roma, ha riguardato la cinematica, la statica e la dinamica della manovra di un deviatoio con l'ausilio di modelli teorici e di misure sperimentali i cui risultati sono posti a confronto. L'analisi teorica delle configurazioni statiche e dinamiche assunte dal telaio del deviatoio, a seguito della generica manovra, ha permesso di verificare la posizione ed il numero minimo di attuatori efficaci. Infine un particolare interesse è stato posto alla eventuale presenza di un ostacolo al completamento della manovra, interposto tra ago e contrago.
Manovra di un deviatoio: sperimentazione ed analisi teorica / Accattatis, Franco Maria Domenico; Malavasi, Gabriele; Bruner, Massimiliano; Cosciotti, Emilio; C., Malta; S., Musella; M., Leone. - STAMPA. - (2011), pp. 287-298. (Intervento presentato al convegno Sicurezza ed esercizio ferroviario: innovazione e nuove sfide nei sitemi ferroviari tenutosi a Roma nel 18 febbraio 2011).
Manovra di un deviatoio: sperimentazione ed analisi teorica
ACCATTATIS, Franco Maria Domenico;MALAVASI, Gabriele;BRUNER, MASSIMILIANO;COSCIOTTI, Emilio;
2011
Abstract
The study, developed by RFI (Italian Railway Network - Gruppo Ferrovie dello Stato) with the DICEA "Sapienza" University of Rome, focused on the kinematics, statics and dynamics of the operation of a switch point, with the help of theoretical models and experimental measurements for which the results are compared. The theoretical analysis of static and dynamic configurations of the switch-blades, following the generic maneuver, allowed to verify the location and the minimum number of effective actuators. Besides, a particular interest has been placed into the presence of an obstacle to the completion of the operation, locked between the blade and the stock rail.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.