By the last decade of the nineteenth century and the first of the twentieth century Florence is at the center of cultural innovations and the most interesting movements at the national level. Four types of writers confront and divide the scene: The Poet, Professor, The Common Man and Saltimbanco. These myths of the early twentieth century and intermingling between creativity and historicism is a dedicated bibliographic and iconographic Show sponsored by the Research Center "Aldo Palazzeschi» University of Florence in collaboration with the State Archives, the Primo Conti Foundation and the Cabinet Scientific Literary Vieusseux GP, held at the State Archives of Florence in 2008 and reviewed here, together with the catalog, a historical and iconographic album, published in "Papers of the Fondazione Carlo Marchi" (Book no. 40, Florence, Leo Olschki, 2008) which is also a small historical encyclopedia of when the city of Florence was the literary capital of Italy.
Tra l'ultimo decennio dell'Ottocento e il primo del Novecento Firenze è al centro delle innovazioni culturali e dei movimenti più interessanti, a livello nazionale. Quattro tipologie di letterati si fronteggiano e dividono la scena: Il Vate, il Professore, L’Uomo Comune e il Saltimbanco. A questi miti di primo Novecento e all'intreccio tra creatività e storicismo è dedicata una Mostra iconografica e bibliografica promossa dal Centro Studi «Aldo Palazzeschi» dell’Università di Firenze in collaborazione con l’Archivio di Stato, la Fondazione Primo Conti e il Gabinetto Scientifico Letterario G.P. Vieusseux, allestita presso l’Archivio di Stato di Firenze nel 2008 e qui recensita, insieme al catalogo, un Album storico e iconografico, pubblicato nei «Quaderni della Fondazione Carlo Marchi» (Quaderno n. 40, Firenze, Leo Olschki, 2008) che è anche una piccola enciclopedia storica di quando il capoluogo fiorentino era la capitale letteraria d'Italia.
Rec. a Dal Vate al Saltimbanco. L’avventura della poesia a Firenze tra Belle Époque e avanguardie storiche, Album storico e iconografico, a cura di Adele Dei, Simone Magherini, Gloria Manghetti, Anna Nozzoli, in «Antologia Vieusseux», n. 40 (2008), pp. 206-209 / Italia, PAOLA MARIA CARMELA. - In: ANTOLOGIA VIEUSSEUX. - ISSN 1124-3678. - STAMPA. - n. 40 (2008):(2008), pp. 206-209.
Rec. a Dal Vate al Saltimbanco. L’avventura della poesia a Firenze tra Belle Époque e avanguardie storiche, Album storico e iconografico, a cura di Adele Dei, Simone Magherini, Gloria Manghetti, Anna Nozzoli, in «Antologia Vieusseux», n. 40 (2008), pp. 206-209.
ITALIA, PAOLA MARIA CARMELA
2008
Abstract
By the last decade of the nineteenth century and the first of the twentieth century Florence is at the center of cultural innovations and the most interesting movements at the national level. Four types of writers confront and divide the scene: The Poet, Professor, The Common Man and Saltimbanco. These myths of the early twentieth century and intermingling between creativity and historicism is a dedicated bibliographic and iconographic Show sponsored by the Research Center "Aldo Palazzeschi» University of Florence in collaboration with the State Archives, the Primo Conti Foundation and the Cabinet Scientific Literary Vieusseux GP, held at the State Archives of Florence in 2008 and reviewed here, together with the catalog, a historical and iconographic album, published in "Papers of the Fondazione Carlo Marchi" (Book no. 40, Florence, Leo Olschki, 2008) which is also a small historical encyclopedia of when the city of Florence was the literary capital of Italy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.