In this paper I present and discuss some questions related to the role of language in the teaching of Mathematics. After briefly reviewing some specific points in recent Italian curricula, I compare natural language with logical language in several examples, with particular reference to connectives and quantifiers. The aim is not to find errors, but rather to pay attention to many constructions we currently use. Moreover, I discuss notation, I compare definitions in mathematics and in a dictionary, and I conclude showing some "miracles" of mathematical language.

I linguaggi della matematica a scuola. Riflessioni di un logico / Bernardi, Claudio. - In: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. - ISSN 1123-7570. - STAMPA. - 34 A-B:(2011), pp. 559-576.

I linguaggi della matematica a scuola. Riflessioni di un logico

BERNARDI, Claudio
2011

Abstract

In this paper I present and discuss some questions related to the role of language in the teaching of Mathematics. After briefly reviewing some specific points in recent Italian curricula, I compare natural language with logical language in several examples, with particular reference to connectives and quantifiers. The aim is not to find errors, but rather to pay attention to many constructions we currently use. Moreover, I discuss notation, I compare definitions in mathematics and in a dictionary, and I conclude showing some "miracles" of mathematical language.
2011
didattica della matematica linguaggio logica matematica
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
I linguaggi della matematica a scuola. Riflessioni di un logico / Bernardi, Claudio. - In: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. - ISSN 1123-7570. - STAMPA. - 34 A-B:(2011), pp. 559-576.
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/434766
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact