Since late Nineties the reforms of University didactics have played a decisive test-bed for the development of guidance for students and, more recently, job placement services in the European system of high education. From this scenario, the paper aims to offer some reflections about the not easy development and institutionalization process of career guidance and job placement within Italian public University, also with regard to wider changes investing internal and social contexts: among them, the innovation of formative models and contents, the crisis of labour market and, not last, the maturation of a new relational style toward the social stakeholders of academy.
Dalla fine degli anni Novanta le riforme della didattica universitaria hanno rappresentato un decisivo banco di prova per lo sviluppo dei servizi di orientamento e, più recentemente, di job placement nel sistema europeo dell’alta formazione. A partire da questo scenario, il contributo offre una riflessione sul non facile percorso di sviluppo e istituzionalizzazione delle funzioni di accompagnamento al lavoro e placement nell’Università pubblica italiana, anche in riferimento a più ampi cambiamenti interni e del contesto sociale: fra questi, l’innovazione di modelli e contenuti formativi, la crisi del mercato del lavoro e, non ultima, la maturazione di un nuovo stile relazionale nei confronti degli stakeholders sociali dell’accademia.
Orientamento e placement: le sfide della comunicazione / Fontana, Renato; Martino, Valentina. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - STAMPA. - 5:(2012), pp. 41-49.
Orientamento e placement: le sfide della comunicazione
FONTANA, Renato;MARTINO, VALENTINA
2012
Abstract
Since late Nineties the reforms of University didactics have played a decisive test-bed for the development of guidance for students and, more recently, job placement services in the European system of high education. From this scenario, the paper aims to offer some reflections about the not easy development and institutionalization process of career guidance and job placement within Italian public University, also with regard to wider changes investing internal and social contexts: among them, the innovation of formative models and contents, the crisis of labour market and, not last, the maturation of a new relational style toward the social stakeholders of academy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.