The revolutionary turning point at the end of the Eighteenth century constitutes a key moment in the history of that complex and articulated constellation of identity representations which characterises the politico-ideological events of modern Europe in the whole period of its development. It is in 1789 France that indeed the traditional main characters of Ancien Regime politics suddenly make way for a new and unitary collective entity – the people – which imposed itself, during the events, as the authentic main character of the acceleration in a revolutionary sense of the crisis of the Bourbon monarchy. From this point of view, the French ’89 seems to inaugurate, in a sudden and unexpected way, a new method of conceiving and representing politics, dominated – at least apparently – by the opening of a space of action which is theoretically unlimited, devoid of boundary lines and mechanisms of exclusion, in which all the members of the national community appear for the first time called to exercise their own original and inalienable right of historical self-determination. We should not believe, though, that it is a matter of a passage devoid of ambivalences and contradictions. On the contrary, revolutionary politics of people appears dominated, from the beginning, by a «complex system of misunderstandings and tensions» which would deeply condition the following events of political modernity. From this point of view we cannot be surprised by the fact that during the last decades it has imposed itself as a true key-theme of the politico-constitutional historiography of the French revolution. The article analyses – from a methodological point of view – some of the most interesting research trends which stand out in this field – from the «philosophic history of politics» of Pierre Rosanvallon, to the linguistic theory of political identity of Reinhart Koselleck, to the analysis of the modern «social imaginary world» of Charles Taylor –, in order to verify the existence of common basic assumptions, from which to move on in a further work of analytical-reconstructive excavation in the sources of the time.
Il tornante rivoluzionario di fine Settecento costituisce un momento-chiave nella storia di quella complessa e articolata costellazione di rappresentazioni identitarie che caratterizza la vicenda politico-ideologica dell’Europa moderna nel complessivo arco del suo sviluppo. È nella Francia del 1789 che i tradizionali protagonisti della politica di Antico regime cedono, infatti, improvvisamente il campo ad un nuovo ed unitario soggetto collettivo – il popolo – impostosi nel vivo degli eventi come l’autentico protagonista dell’accelerazione in senso rivoluzionario della crisi della monarchia borbonica. Sotto questo profilo, l’Ottantanove francese sembra inaugurare in modo improvviso e inatteso un nuovo modo di concepire e rappresentare la politica, dominato – almeno in apparenza – dall’apertura di uno spazio di azione teoricamente illimitato, privo di linee di demarcazione e meccanismi di esclusione, nel quale tutti i membri della comunità nazionale appaiono per la prima volta chiamati ad esercitare il proprio originario ed inalienabile diritto di autodeterminazione storica. Non si deve credere, tuttavia, che si tratti di un passaggio privo di ambivalenze e contraddizioni. Al contrario, la politica del popolo rivoluzionaria appare dominata sin dall’inizio da un «sistema complesso di equivoci e di tensioni» che avrebbero condizionato profondamente la successiva vicenda della modernità politica. Da questo punto di vista non può sorprendere che nel corso degli ultimi decenni essa si sia imposta come un vero e proprio tema-chiave della storiografia politico-costi tuzionale sulla Rivoluzione francese. L’articolo analizza da un punto di vista metodologico alcune delle più interessanti direttrici di ricerca impostesi in questo campo – dalla «storia filosofica del politico» di Pierre Rosanvallon, alla teoria linguistica dell’identità politica di Reinhart Koselleck, all’analisi del moderno «immaginario sociale» di Charles Taylor -, al fine di verificare l’esistenza di assunti di base comuni, da cui muovere in un ulteriore lavoro di scavo analitico-ricostruttivo sulle fonti dell’epoca
La costruzione dell'identità collettiva nel discorso rivoluzionario: un itinerario storiografico / Scuccimarra, Luca. - In: GIORNALE DI STORIA COSTITUZIONALE. - ISSN 1593-0793. - STAMPA. - 18:(2009), pp. 71-88.
La costruzione dell'identità collettiva nel discorso rivoluzionario: un itinerario storiografico
SCUCCIMARRA, LUCA
2009
Abstract
The revolutionary turning point at the end of the Eighteenth century constitutes a key moment in the history of that complex and articulated constellation of identity representations which characterises the politico-ideological events of modern Europe in the whole period of its development. It is in 1789 France that indeed the traditional main characters of Ancien Regime politics suddenly make way for a new and unitary collective entity – the people – which imposed itself, during the events, as the authentic main character of the acceleration in a revolutionary sense of the crisis of the Bourbon monarchy. From this point of view, the French ’89 seems to inaugurate, in a sudden and unexpected way, a new method of conceiving and representing politics, dominated – at least apparently – by the opening of a space of action which is theoretically unlimited, devoid of boundary lines and mechanisms of exclusion, in which all the members of the national community appear for the first time called to exercise their own original and inalienable right of historical self-determination. We should not believe, though, that it is a matter of a passage devoid of ambivalences and contradictions. On the contrary, revolutionary politics of people appears dominated, from the beginning, by a «complex system of misunderstandings and tensions» which would deeply condition the following events of political modernity. From this point of view we cannot be surprised by the fact that during the last decades it has imposed itself as a true key-theme of the politico-constitutional historiography of the French revolution. The article analyses – from a methodological point of view – some of the most interesting research trends which stand out in this field – from the «philosophic history of politics» of Pierre Rosanvallon, to the linguistic theory of political identity of Reinhart Koselleck, to the analysis of the modern «social imaginary world» of Charles Taylor –, in order to verify the existence of common basic assumptions, from which to move on in a further work of analytical-reconstructive excavation in the sources of the time.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.