Critical review of the reception of Paul Celan in the late twentieth and early twenty-first century. It points out the accentuation of biographical approaches, due to a certain compensation for a tendency to esotericism or hyper-formalism charachterising the Celan-interpretations of the sixties and seventies. We propose a reading that takes account of the author's life, but always on the basis of a deeper understanding of the Opera, and not vice versa.
Rassegna critica della ricezione di Paul Celan tra la fine del XX e i primi anni del XXI secolo. Attenzione all'accentuazione del biografismo, volto a compensare una certa tendenza all'esoterismo o all'iperformalismo che aveva caratterzzato letture antecedenti. Viene osservata la tendenza a fare di Celan un fenomeno editoriale. Si propone una lettura che tenga conto della Vita dell'autore, ma sempre in funzione di una più profonda comprensione dell'Opera, e non viceversa.
L'opera e la vita. Su alcuni aspetti della ricezione di Paul Celan negli ultimi dieci anni / Miglio, Camilla. - In: ANNALI - ISTITUTO UNIVERSITARIO ORIENTALE. SEZIONE GERMANICA. - ISSN 1124-3724. - STAMPA. - XVI:n.s.(2006), pp. 269-292.
L'opera e la vita. Su alcuni aspetti della ricezione di Paul Celan negli ultimi dieci anni
MIGLIO, Camilla
2006
Abstract
Critical review of the reception of Paul Celan in the late twentieth and early twenty-first century. It points out the accentuation of biographical approaches, due to a certain compensation for a tendency to esotericism or hyper-formalism charachterising the Celan-interpretations of the sixties and seventies. We propose a reading that takes account of the author's life, but always on the basis of a deeper understanding of the Opera, and not vice versa.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.