In this work we propose a subject observation check-list in a contest of evaluation, which validity was tested on the occasion of two researches made in several nursery schools in Rome. According to pilot study’s results, we obtain a correspondence between dispositions noticed during the evaluation and subjects’ attitudes and behaviours in no-evaluative contests. In the second study, in order to improve instrument’s validity and reliability, we gave a bipolar structure to check-list’s items. Even in this situation, results confirm previous link, that is between attitudes and behaviours in evaluative contest and those which are shown in other spheres, as the social one.
In questo lavoro si propone una check-list d’osservazione del soggetto in un contesto valutativo, la cui validità d’applicazione è stata testata in occasione di due ricerche condotte in diverse scuole dell’infanzia di Roma. Dai dati dello studio pilota emerge una corrispondenza tra disposizioni rilevate durante la valutazione e atteggiamenti e comportamenti dei soggetti in contesti non valutativi. Nel secondo studio, al fine di migliorare validità e attendibilità dello strumento, gli item della check-list presentano una struttura bipolare. I risultati confermano, anche in questo caso, la relazione emersa precedentemente tra atteggiamenti e comportamenti in un contesto valutativo e quelli mostrati in altri ambiti, in particolare quello sociale.
L’osservazione diretta del bambino nel corso della valutazione psicologica: proposta di una checklist per l’esaminatore / Cannoni, Eleonora; DI NORCIA, Anna; C., Azzali; Valente, MARIA TERESA. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - XXVIII:1(2011), pp. 35-47. [10.7379/70543]
L’osservazione diretta del bambino nel corso della valutazione psicologica: proposta di una checklist per l’esaminatore
CANNONI, Eleonora;DI NORCIA, Anna;VALENTE, MARIA TERESA
2011
Abstract
In this work we propose a subject observation check-list in a contest of evaluation, which validity was tested on the occasion of two researches made in several nursery schools in Rome. According to pilot study’s results, we obtain a correspondence between dispositions noticed during the evaluation and subjects’ attitudes and behaviours in no-evaluative contests. In the second study, in order to improve instrument’s validity and reliability, we gave a bipolar structure to check-list’s items. Even in this situation, results confirm previous link, that is between attitudes and behaviours in evaluative contest and those which are shown in other spheres, as the social one.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.