Multimediality is composed of “audiovisual richness, cognitive and instructive depth, interactivity”[i] and a multimedia product should be “intense, profound and versatile, riveting like a film, methodical like a book and interactive like a videogame”[ii]. With these definitions as a starting point, the proposed paper aims at investigating the possibility of increasing the awareness of our cultural heritage and spreading that knowledge using the latest technological innovations. Particular attention is given to the “3D digital scene” with reference to architectural and urban cultural heritage, as it is an excellent means of giving access to the cultural content as well as being a hub for collecting information. This approach, founded on sensorial and emotional involvement, is in effect of added value for communication, and for the elaboration and development of information and content. This makes it an extremely valid tool for the enhancement of our cultural heritage.

La multimedialita’ e’ fatta di “ricchezza audiovisiva, profondita’ conoscitiva e informativa, interattivita’” e, ancora, un prodotto multimediale dovrebbe essere “ricco, profondo e mobile, avvincente come un film, sistematico come un libro e interattivo come un videogioco”. A partire da tali definizioni, il contributo proposto intende indagare su alcune delle opportunita’ che le piu’ recenti innovazioni tecnologiche offrono per l’ampliamento e la diffusione delle conoscenze sul patrimonio culturale, in particolare soffermandosi sulle applicazioni che privilegiano la “scena digitale 3D” del bene culturale, architettonico e urbano, sia in quanto interfaccia di accesso ai contenuti culturali e sia in quanto luogo in cui si costruiscono informazioni. Tale modalita’ di approccio, analoga e interattiva, incardinata sul coinvolgimento sensoriale ed emozionale, si costituisce di fatto come un valore aggiunto per la comunicazione, la fruizione e l’elaborazione di informazioni e contenuti, qualificandosi utilmente per la valorizzazione del patrimonio culturale. -- Multimediality is composed of “audiovisual richness, cognitive and instructive depth, interactivity” and a multimedia product should be “intense, profound and versatile, riveting like a film, methodical like a book and interactive like a videogame”. With these definitions as a starting point, the proposed paper aims at investigating the possibility of increasing the awareness of our cultural heritage and spreading that knowledge using the latest technological innovations. Particular attention is given to the “3D digital scene” with reference to architectural and urban cultural heritage, as it is an excellent means of giving access to the cultural content as well as being a hub for collecting information. This approach, founded on sensorial and emotional involvement, is in effect of added value for communication, and for the elaboration and development of information and content. This makes it an extremely valid tool for the enhancement of our cultural heritage.

Dal “modello 3D” alla “scena 3D”. Prospettive e opportunita’ per la valorizzazione del patrimonio culturale architettonico e urbano. / From the “3D model” to the “3D scene”. Prospects and opportunities for the enhancement of an architectural and urban cultural heritage / Ippoliti, Elena; Meschini, A.. - In: DISEGNARE CON.... - ISSN 1828-5961. - ELETTRONICO. - vol. 3, n. 6 (2010), Cultural Heritage documentation, a cura di Bartolomei C.:n. 6(2010), pp. 77-91. [10.6092/issn.1828-5961/2083]

Dal “modello 3D” alla “scena 3D”. Prospettive e opportunita’ per la valorizzazione del patrimonio culturale architettonico e urbano. / From the “3D model” to the “3D scene”. Prospects and opportunities for the enhancement of an architectural and urban cultural heritage

IPPOLITI, ELENA;A. Meschini
2010

Abstract

La multimedialita’ e’ fatta di “ricchezza audiovisiva, profondita’ conoscitiva e informativa, interattivita’” e, ancora, un prodotto multimediale dovrebbe essere “ricco, profondo e mobile, avvincente come un film, sistematico come un libro e interattivo come un videogioco”. A partire da tali definizioni, il contributo proposto intende indagare su alcune delle opportunita’ che le piu’ recenti innovazioni tecnologiche offrono per l’ampliamento e la diffusione delle conoscenze sul patrimonio culturale, in particolare soffermandosi sulle applicazioni che privilegiano la “scena digitale 3D” del bene culturale, architettonico e urbano, sia in quanto interfaccia di accesso ai contenuti culturali e sia in quanto luogo in cui si costruiscono informazioni. Tale modalita’ di approccio, analoga e interattiva, incardinata sul coinvolgimento sensoriale ed emozionale, si costituisce di fatto come un valore aggiunto per la comunicazione, la fruizione e l’elaborazione di informazioni e contenuti, qualificandosi utilmente per la valorizzazione del patrimonio culturale. -- Multimediality is composed of “audiovisual richness, cognitive and instructive depth, interactivity” and a multimedia product should be “intense, profound and versatile, riveting like a film, methodical like a book and interactive like a videogame”. With these definitions as a starting point, the proposed paper aims at investigating the possibility of increasing the awareness of our cultural heritage and spreading that knowledge using the latest technological innovations. Particular attention is given to the “3D digital scene” with reference to architectural and urban cultural heritage, as it is an excellent means of giving access to the cultural content as well as being a hub for collecting information. This approach, founded on sensorial and emotional involvement, is in effect of added value for communication, and for the elaboration and development of information and content. This makes it an extremely valid tool for the enhancement of our cultural heritage.
2010
Multimediality is composed of “audiovisual richness, cognitive and instructive depth, interactivity”[i] and a multimedia product should be “intense, profound and versatile, riveting like a film, methodical like a book and interactive like a videogame”[ii]. With these definitions as a starting point, the proposed paper aims at investigating the possibility of increasing the awareness of our cultural heritage and spreading that knowledge using the latest technological innovations. Particular attention is given to the “3D digital scene” with reference to architectural and urban cultural heritage, as it is an excellent means of giving access to the cultural content as well as being a hub for collecting information. This approach, founded on sensorial and emotional involvement, is in effect of added value for communication, and for the elaboration and development of information and content. This makes it an extremely valid tool for the enhancement of our cultural heritage.
Cultural heritage; multimedialita’; scena digitale 3D
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Dal “modello 3D” alla “scena 3D”. Prospettive e opportunita’ per la valorizzazione del patrimonio culturale architettonico e urbano. / From the “3D model” to the “3D scene”. Prospects and opportunities for the enhancement of an architectural and urban cultural heritage / Ippoliti, Elena; Meschini, A.. - In: DISEGNARE CON.... - ISSN 1828-5961. - ELETTRONICO. - vol. 3, n. 6 (2010), Cultural Heritage documentation, a cura di Bartolomei C.:n. 6(2010), pp. 77-91. [10.6092/issn.1828-5961/2083]
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Meschini_Dal modello 3D alla scena 3D_2010 .pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 3.12 MB
Formato Adobe PDF
3.12 MB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/377660
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact