The paper considers some of the discussions about the correspondence between the order of things, granted by God, and the order of ideas that helps the man's mind to arrange his own knowledge about the external world. The examination of the reflections on the order of the nature, as well as on the perceptions that mind has of natural phenomena, shows that this correspondence tends to grow weak. Analysing texts by Descartes, Locke, Newton, Leibniz, Condillac, Condorcet, this paper points out the reflections on different notions (nominal and real essences, chain of being, analysis and synthesis, evidence and intuition, certainty and probability), then showing the weakening of the geometric in favour of an empirical pattern of knowledge, more useful to the matters of fact, which closes in the end of the eighteenth century. Particular attention is reserved to the apologetic side of the discussion on the certainty of the matters of fact and on the possibility of wonders and miracles.

L’articolo prende in considerazione alcune delle discussioni sulla corrispondenza tra l’ordine delle cose, garantito da Dio e l’ordine delle idee di cui si serve la mente umana per sistemare la propria conoscenza del mondo esterno. Lo studio della riflessione sulle cause e l’ordine della natura, come pure quello sulla percezione dei fenomeni naturali da parte della mente, mostra il progressivo indebolirsi di questa corrispondenza. Attraverso lo studio dei testi di Descartes, Locke, Newton, Leibniz, Condillac, Condorcet, l’articolo mette a fuoco le riflessioni su differenti nozioni (essenze nominali ed essenze reali, catena degli esseri, analisi e sintesi, evidenza e intuizione, certezza e probabilità) e documenta l’indebolirsi del modello geometrico a favore di un modello empirico di conoscenza, più utile alle materie di fatto, che prevale alla fine del XVIII secolo. Particolare attenzione è riservata al ruolo avuto dall’apologetica nella discussione sulla certezza delle materie di fatto e la possibilità di prodigi e miracoli The paper considers some of the discussions about the correspondence between the order of things, granted by God, and the order of ideas that helps the man's mind to arrange his own knowledge about the external world. The examination of the reflections on the causes and the order of the nature, as well as on the perceptions that mind has of natural phenomena, shows that this correspondence tends to grow weak. Through the scrutiny of texts by Descartes, Locke, Newton, Leibniz, Condillac, Condorcet, this paper points out the reflections on different notions (nominal and real essences, chain of being, analysis and synthesis, evidence and intuition, certainty and probability), then showing the weakening of the geometric in favour of an empirical pattern of knowledge, more useful to the matters of fact, which closes in the end of the eighteenth century. Particular attention is reserved to the apologetic side of the discussion on the certainty of the matters of fact and on the possibility of wonders and miracles.

Ordine dell’intelletto e ordine della natura nell’età post-cartesiana / Borghero, Carlo. - In: RIVISTA DI FILOSOFIA. - ISSN 0035-6239. - CI:(2010), pp. 23-55.

Ordine dell’intelletto e ordine della natura nell’età post-cartesiana

BORGHERO, Carlo
2010

Abstract

The paper considers some of the discussions about the correspondence between the order of things, granted by God, and the order of ideas that helps the man's mind to arrange his own knowledge about the external world. The examination of the reflections on the order of the nature, as well as on the perceptions that mind has of natural phenomena, shows that this correspondence tends to grow weak. Analysing texts by Descartes, Locke, Newton, Leibniz, Condillac, Condorcet, this paper points out the reflections on different notions (nominal and real essences, chain of being, analysis and synthesis, evidence and intuition, certainty and probability), then showing the weakening of the geometric in favour of an empirical pattern of knowledge, more useful to the matters of fact, which closes in the end of the eighteenth century. Particular attention is reserved to the apologetic side of the discussion on the certainty of the matters of fact and on the possibility of wonders and miracles.
2010
L’articolo prende in considerazione alcune delle discussioni sulla corrispondenza tra l’ordine delle cose, garantito da Dio e l’ordine delle idee di cui si serve la mente umana per sistemare la propria conoscenza del mondo esterno. Lo studio della riflessione sulle cause e l’ordine della natura, come pure quello sulla percezione dei fenomeni naturali da parte della mente, mostra il progressivo indebolirsi di questa corrispondenza. Attraverso lo studio dei testi di Descartes, Locke, Newton, Leibniz, Condillac, Condorcet, l’articolo mette a fuoco le riflessioni su differenti nozioni (essenze nominali ed essenze reali, catena degli esseri, analisi e sintesi, evidenza e intuizione, certezza e probabilità) e documenta l’indebolirsi del modello geometrico a favore di un modello empirico di conoscenza, più utile alle materie di fatto, che prevale alla fine del XVIII secolo. Particolare attenzione è riservata al ruolo avuto dall’apologetica nella discussione sulla certezza delle materie di fatto e la possibilità di prodigi e miracoli The paper considers some of the discussions about the correspondence between the order of things, granted by God, and the order of ideas that helps the man's mind to arrange his own knowledge about the external world. The examination of the reflections on the causes and the order of the nature, as well as on the perceptions that mind has of natural phenomena, shows that this correspondence tends to grow weak. Through the scrutiny of texts by Descartes, Locke, Newton, Leibniz, Condillac, Condorcet, this paper points out the reflections on different notions (nominal and real essences, chain of being, analysis and synthesis, evidence and intuition, certainty and probability), then showing the weakening of the geometric in favour of an empirical pattern of knowledge, more useful to the matters of fact, which closes in the end of the eighteenth century. Particular attention is reserved to the apologetic side of the discussion on the certainty of the matters of fact and on the possibility of wonders and miracles.
Filosofia moderna XVII-XVIII sec; Ordine naturale; Certezza; Razionalismo; Empirismo
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Ordine dell’intelletto e ordine della natura nell’età post-cartesiana / Borghero, Carlo. - In: RIVISTA DI FILOSOFIA. - ISSN 0035-6239. - CI:(2010), pp. 23-55.
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