Since the end of the 19th century, particularly after the works by F. Klein and D. Hilbert, we know that we have to consider several geometries. In this paper we compare affine geometry, similar geometry and metric geometry from different point of views: the projective framework, Klein's Erlangen program, linear spaces. The approach via transformations and the axiomatic one are not equivalent to each other. In fact, plane transformations seem not to depend on the axioms. We also try to clarify the distinction between similar and metric geometry.

Mettiamo ordine fra le geometrie: il programma di Erlangen e altri approcci / Bernardi, Claudio; Menghini, Marta. - In: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. - ISSN 1123-7570. - STAMPA. - 26 A-B:(2003), pp. 271-292.

Mettiamo ordine fra le geometrie: il programma di Erlangen e altri approcci

BERNARDI, Claudio;MENGHINI, Marta
2003

Abstract

Since the end of the 19th century, particularly after the works by F. Klein and D. Hilbert, we know that we have to consider several geometries. In this paper we compare affine geometry, similar geometry and metric geometry from different point of views: the projective framework, Klein's Erlangen program, linear spaces. The approach via transformations and the axiomatic one are not equivalent to each other. In fact, plane transformations seem not to depend on the axioms. We also try to clarify the distinction between similar and metric geometry.
2003
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Mettiamo ordine fra le geometrie: il programma di Erlangen e altri approcci / Bernardi, Claudio; Menghini, Marta. - In: L'INSEGNAMENTO DELLA MATEMATICA E DELLE SCIENZE INTEGRATE. - ISSN 1123-7570. - STAMPA. - 26 A-B:(2003), pp. 271-292.
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/251605
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact