The author offers some comments to ‘The Privacy Fallacy’ by Ignacio Cofone in connection with a selection of EU law mandatory provisions countering behavioural distortion and addresses the issue of privacy consent evidencing, on one side, the interest of online users in personalised information, including targeted advertisement, and, on the other side, the possibility to maintain that any privacy consent given for a processing activity that is either directly or indirectly prohibited by mandatory provisions of Union or national law shall be deemed invalid pursuant to article 5(1)(b) GDPR, remarking that this interpretation of the GDPR helps in overcoming a procedural interpretation of the controller’s accountability principle, rightly criticised by Ignacio Cofone in his book.
L'autore offre alcune osservazioni su “The Privacy Fallacy” di Ignacio Cofone in relazione a una selezione di disposizioni imperative del diritto dell'Unione europea volte a contrastare la distorsione comportamentale e affronta la questione del consenso privacy, evidenziando, da un lato, l'interesse degli utenti online a ricevere informazioni personalizzate, compresa la pubblicità mirata, e, dall'altro, la possibilità di sostenere che qualsiasi consenso privacy fornito per un'attività di trattamento direttamente o indirettamente vietata da disposizioni imperative del diritto dell'Unione o nazionale sia da considerarsi invalido ai sensi dell'articolo 5, par. 1, lett. b), GDPR, sottolineando che questa interpretazione del GDPR contribuisce a superare un'interpretazione procedurale del principio di responsabilità del titolare del trattamento, giustamente criticata da Ignacio Cofone nel suo libro.
Reflections upon ‘The Privacy Fallacy’ by Ignacio Cofone / Orlando, Salvatore. - In: EUROPEAN JOURNAL OF PRIVACY LAW & TECHNOLOGIES. - ISSN 2704-8012. - 1, Special Issue(2025), pp. 1-30. [10.57230/EJPLTSI251SO]
Reflections upon ‘The Privacy Fallacy’ by Ignacio Cofone
SALVATORE ORLANDO
2025
Abstract
The author offers some comments to ‘The Privacy Fallacy’ by Ignacio Cofone in connection with a selection of EU law mandatory provisions countering behavioural distortion and addresses the issue of privacy consent evidencing, on one side, the interest of online users in personalised information, including targeted advertisement, and, on the other side, the possibility to maintain that any privacy consent given for a processing activity that is either directly or indirectly prohibited by mandatory provisions of Union or national law shall be deemed invalid pursuant to article 5(1)(b) GDPR, remarking that this interpretation of the GDPR helps in overcoming a procedural interpretation of the controller’s accountability principle, rightly criticised by Ignacio Cofone in his book.| File | Dimensione | Formato | |
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