The article deals with the analysis of the relationship between Mattia Meli, Irina Simiodice and Amadeus Planika in Cima delle nobildonne by Stefano D’Arrigo. The starting point of the study is the transcription and reading of the original introduction cut off by the author just before the book release and published for the first time during an interview with Mirella Serri by his wife Jutta Bruto in 1993, after her husband death. The pages were probably cut off because they contrasted with the open ending of the text, but they shed however light on the relationships between the three main actors of the story and help to clarify some passages of the novel, revealing its reading levels.
L’articolo si propone di analizzare il rapporto che lega i personaggi di Mattia Meli, Irina Simiodice e Amadeus Planika in 'Cima delle nobildonne' di Stefano D’Arrigo. Punto di partenza del contributo è la trascrizione e la lettura dell’introduzione che l’autore ha deciso di eliminare poco prima dell’uscita del libro, pubblicata per la prima volta in occasione di un’intervista a Mirella Serri dalla moglie Jutta Bruto nel 1993, dopo la morte del marito. Il brano tagliato, probabilmente perché in contrasto col finale del testo, getta luce sulla centralità delle relazioni tra i tre attori principali della vicenda e aiuta a chiarire alcuni passi del romanzo rivelandone diversi livelli di lettura.
Il rapporto triangolare dei personaggi e i livelli di lettura di 'Cima delle nobildonne' / Di Chiara, Walter. - In: ITALIANISTICA. - ISSN 0391-3368. - 1:LIV(2025), pp. 105-120.
Il rapporto triangolare dei personaggi e i livelli di lettura di 'Cima delle nobildonne'
Walter Di Chiara
2025
Abstract
The article deals with the analysis of the relationship between Mattia Meli, Irina Simiodice and Amadeus Planika in Cima delle nobildonne by Stefano D’Arrigo. The starting point of the study is the transcription and reading of the original introduction cut off by the author just before the book release and published for the first time during an interview with Mirella Serri by his wife Jutta Bruto in 1993, after her husband death. The pages were probably cut off because they contrasted with the open ending of the text, but they shed however light on the relationships between the three main actors of the story and help to clarify some passages of the novel, revealing its reading levels.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


