This contribution highlights the importance of geographical knowledge as a pi-votal element in the construction and transmission of knowledge. Through the geo-documentary and cartographic heritages (maps, documents, instruments), which are not only material goods but also vehicles of cultural, historical and social meanings, one comes into contact with elements that can be considered the custodians of narratives and visions of the world linked not only to the con-texts they depict and represent, but also to the use that has been made of them over time. The study of some artefacts in the Museum of Geography in Rome, Polo Museale Sapienza, has made it possible to study in depth the didactic practices and areas of research that have characterised the discipline in the Faculty of Humanities at Sapienza from its introduction until 1970. The know-ledge and consequent valorisation of the professional experiences of those who have served in the Institute of Geography makes it possible to understand how geographical knowledge is fundamental in the reflection on the role that the discipline plays in society and culture and more specifically in the formation of generations of scholars and researchers.
Nel presente contributo si evidenzia l’importanza del sapere geografico come elemento cardine nella costruzione e nella trasmissione della conoscenza. At-traverso i patrimoni geo documentali e cartografici (mappe, documenti, stru-menti) che non solo sono beni materiali ma bensì veicoli di significati culturali, storici, sociali, si entra in contatto con elementi che possono essere considerati i custodi di narrazioni e di visioni del mondo legate, non solo ai contesti che raf-figurano e rappresentano, ma anche all’utilizzo che ne è stato fatto nel tempo. Lo studio di alcuni beni presenti nel Museo della Geografia di Roma, Polo Mu-seale Sapienza ha consentito l’approfondimento di prassi didattiche e la cono-scenza di ambiti di ricerca che hanno caratterizzato la disciplina nella Facoltà di Lettere della Sapienza dalla sua introduzione fino al 1970. La conoscenza e la conseguente valorizzazione delle esperienze professionali di coloro che hanno prestato servizio nell’Istituto di Geografia permette di comprendere come la conoscenza geografica sia fondamentale nella riflessione sul ruolo che la disci-plina ha nella società e nella cultura e più in particolare nella formazione di generazioni di studiose e studiosi, ricercatrici e ricercatori.
Competenze geografiche e memoria storica: l’ex Istituto di Geografia tra patrimonio documentale e contributi di ricercatori e ricercatrici / Leonardi, Sandra. - In: SEMESTRALE DI STUDI E RICERCHE DI GEOGRAFIA. - ISSN 2784-9643. - XXXVI:Fascicolo 2, Supplemento(2024), pp. 5-14.
Competenze geografiche e memoria storica: l’ex Istituto di Geografia tra patrimonio documentale e contributi di ricercatori e ricercatrici
Sandra Leonardi
2024
Abstract
This contribution highlights the importance of geographical knowledge as a pi-votal element in the construction and transmission of knowledge. Through the geo-documentary and cartographic heritages (maps, documents, instruments), which are not only material goods but also vehicles of cultural, historical and social meanings, one comes into contact with elements that can be considered the custodians of narratives and visions of the world linked not only to the con-texts they depict and represent, but also to the use that has been made of them over time. The study of some artefacts in the Museum of Geography in Rome, Polo Museale Sapienza, has made it possible to study in depth the didactic practices and areas of research that have characterised the discipline in the Faculty of Humanities at Sapienza from its introduction until 1970. The know-ledge and consequent valorisation of the professional experiences of those who have served in the Institute of Geography makes it possible to understand how geographical knowledge is fundamental in the reflection on the role that the discipline plays in society and culture and more specifically in the formation of generations of scholars and researchers.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Leonardi_Competnze-Geografiche-ExIstituto-Geografia_2024.pdf
accesso aperto
Note: Articolo
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
201.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
201.12 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


