Drawing has always assisted the designer during professional reflections because graphic expression not only constitutes a coded language, but rather the privileged place in which the mental representation becomes itself. The idea that a drawing is only the materialisation of an image in the mind is belied by the fact that many ideas emerge precisely through a work of continuous observation and the transformation of what is produced on paper. This contribution brings to the attention of those interested in the subject of drawing, the outcome of a study that aimed to gather information on how the designer draws ideas, using as study material free-hand drawings made without the limits imposed by scale and technique, where we do not find an exact representation of how the object is perceived but how it is interpreted. In particular this research looked at the unpublished drawings of the architect Tomaso Buzzi (Sondrio 1900-Rapallo 1981) made during conversations with the craftsmen involved in the construction of his bizarre architectural work, the Città Buzziana, built during the 1960s alongside the 13th century monastic complex of La Scarzuola, situated in Umbria between Orvieto and Perugia.
Il disegno da sempre affianca il progettista durante le sue riflessioni professionali in quanto l’espressione grafica non costituisce solo un linguaggio codificato quanto piuttosto il luogo privilegiato per il divenire stesso della rappresentazione mentale. L’idea che il disegno sia solo la materializzazione di un’immagine nella mente è smentita dal fatto che molte idee emergono proprio per mezzo di un continuo lavoro d’osservazione e trasformazione di ciò che si produce su carta. Il contributo desidera portare all’attenzione di quanti sono interessati alla tematica del disegno gli esiti di uno studio con la quale si è cercato di ricavare informazioni sul modo in cui un progettista disegna le sue idee, prendendo come materiale d’analisi i grafici redatti di getto a mano libera senza limiti imposti dalla scala e dalla tecnica, dove non troviamo una rappresentazione fedele di come l’oggetto è percepito ma di come esso e interpretato. In particolare l’attenzione è stata rivolta sul materiale grafico rimasto sino ad oggi inedito redatto dell’architetto Tomaso Buzzi (Sondrio1900-Rapallo1981) durante le conversazioni con gli artigiani che ha coinvolto nella costruzione della sua bizzarra opera architettonica, la Città Buzziana, realizzata durante gli anni Sessanta del secolo scorso accanto all’impianto architettonico duecentesco del complesso monastico della Sarzuola, ubicato in Umbria tra Orvieto e Perugia.
Tomaso Buzzi alla Scarzuola. Analisi di alcuni disegni inediti / Barlozzini, P.; Lanfranchi, F.. - (2025), pp. 217-240. (Intervento presentato al convegno ÈKPHRASIS Descrizioni nello spazio della rappresentazione Descriptions in the space of representation tenutosi a Roma) [10.3280/oa-1430-c769].
Tomaso Buzzi alla Scarzuola. Analisi di alcuni disegni inediti
F. LanfranchiSecondo
Membro del Collaboration Group
2025
Abstract
Drawing has always assisted the designer during professional reflections because graphic expression not only constitutes a coded language, but rather the privileged place in which the mental representation becomes itself. The idea that a drawing is only the materialisation of an image in the mind is belied by the fact that many ideas emerge precisely through a work of continuous observation and the transformation of what is produced on paper. This contribution brings to the attention of those interested in the subject of drawing, the outcome of a study that aimed to gather information on how the designer draws ideas, using as study material free-hand drawings made without the limits imposed by scale and technique, where we do not find an exact representation of how the object is perceived but how it is interpreted. In particular this research looked at the unpublished drawings of the architect Tomaso Buzzi (Sondrio 1900-Rapallo 1981) made during conversations with the craftsmen involved in the construction of his bizarre architectural work, the Città Buzziana, built during the 1960s alongside the 13th century monastic complex of La Scarzuola, situated in Umbria between Orvieto and Perugia.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Lanfranchi_Tomaso-Buzzi_2025.pdf
accesso aperto
Note: Copertine, indice, testo
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
2.87 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.87 MB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


