This study provides a comprehensive analysis of the profound challenges posed by generative artificial intelligence (AI) to the international copyright framework. The two central legal dilemmas are examined: the protectability of AI-generated images (the "output problem") and the lawfulness of using copyrighted works for training AI models (the "input problem"). Through a comparative legal methodology, the study analyzes the divergent approaches that are emerging in key jurisdictions, including the United States, the European Union (with a detailed focus on Italy), the United Kingdom, China and Japan. The analysis reveals a fragmented global landscape, suspended between the imperative to protect human creativity and the drive to promote technological innovation. It concludes that, while existing legal principles are being challenged, the lack of international consensus necessitates a re-evaluation of the concepts of authorship, originality and fair dealing in the digital age, pointing to a future of hybrid licensing models and evolving legislative frameworks.

Il presente studio fornisce un'analisi completa delle profonde sfide poste dall'intelligenza artificiale (IA) generativa al quadro internazionale del diritto d'autore. Vengono esaminati i due dilemmi giuridici centrali: la tutelabilità delle immagini generate dall'IA (il "problema dell'output") e la liceità dell'uso di opere protette da copyright per l'addestramento dei modelli di IA (il "problema dell'input"). Attraverso una metodologia giuridica comparata, lo studio analizza gli approcci divergenti che stanno emergendo in giurisdizioni chiave, tra cui gli Stati Uniti, l'Unione Europea (con un focus dettagliato sull'Italia), il Regno Unito, la Cina e il Giappone. L'analisi rivela un panorama globale frammentato, sospeso tra l'imperativo di proteggere la creatività umana e la spinta a promuovere l'innovazione tecnologica. Si conclude che, mentre i principi giuridici esistenti sono messi a dura prova, la mancanza di un consenso internazionale rende necessaria una rivalutazione dei concetti di paternità, originalità e fair dealing nell'era digitale, indicando un futuro di modelli di licenza ibridi e quadri legislativi in evoluzione.

Imago Ex Machina: An International Analysis of Copyright in the Era of Generative Artificial Intelligence / Paduano, Ivan. - (2025). [10.5281/zenodo.17004021]

Imago Ex Machina: An International Analysis of Copyright in the Era of Generative Artificial Intelligence

ivan paduano
2025

Abstract

This study provides a comprehensive analysis of the profound challenges posed by generative artificial intelligence (AI) to the international copyright framework. The two central legal dilemmas are examined: the protectability of AI-generated images (the "output problem") and the lawfulness of using copyrighted works for training AI models (the "input problem"). Through a comparative legal methodology, the study analyzes the divergent approaches that are emerging in key jurisdictions, including the United States, the European Union (with a detailed focus on Italy), the United Kingdom, China and Japan. The analysis reveals a fragmented global landscape, suspended between the imperative to protect human creativity and the drive to promote technological innovation. It concludes that, while existing legal principles are being challenged, the lack of international consensus necessitates a re-evaluation of the concepts of authorship, originality and fair dealing in the digital age, pointing to a future of hybrid licensing models and evolving legislative frameworks.
2025
Il presente studio fornisce un'analisi completa delle profonde sfide poste dall'intelligenza artificiale (IA) generativa al quadro internazionale del diritto d'autore. Vengono esaminati i due dilemmi giuridici centrali: la tutelabilità delle immagini generate dall'IA (il "problema dell'output") e la liceità dell'uso di opere protette da copyright per l'addestramento dei modelli di IA (il "problema dell'input"). Attraverso una metodologia giuridica comparata, lo studio analizza gli approcci divergenti che stanno emergendo in giurisdizioni chiave, tra cui gli Stati Uniti, l'Unione Europea (con un focus dettagliato sull'Italia), il Regno Unito, la Cina e il Giappone. L'analisi rivela un panorama globale frammentato, sospeso tra l'imperativo di proteggere la creatività umana e la spinta a promuovere l'innovazione tecnologica. Si conclude che, mentre i principi giuridici esistenti sono messi a dura prova, la mancanza di un consenso internazionale rende necessaria una rivalutazione dei concetti di paternità, originalità e fair dealing nell'era digitale, indicando un futuro di modelli di licenza ibridi e quadri legislativi in evoluzione.
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