The cultural impact of the ever-increasing spread of video games prompts reflections on pedagogical approaches, on the one hand, and on semiotic ones, on the other, which investigate the complex relationships between the visual and narrative languages adopted in video games and their respective forms of communication. These connections become increasingly complex in the field of Cultural Games, where communication aspects focus on the narration of cultural heritage, whose identity messages are conveyed through game mechanics, interaction, images, and navigable spaces. Following these approaches, the aim of this research is to enhance the value of the territory, often inaccessible and marginalized, included in the Alta Murgia National Park, through the creation of a Cultural Game called “ARound Murgia”. The process followed has allowed the development of three “visual gears” for the valorization of the Murgia territory, based on 3D modeling of interactive scenarios starting from survey data, on the definition of a visual identity and on the creation of a graphic mockup. Particular emphasis in the research is placed on the evaluation of the reliability of the data to be disseminated and the accuracy of the 3D representations, so that they may serve as narrative spaces, while exploring, at the same time, the potential of visual communication through techniques such as visual storytelling and the definition of territorial branding.
L’impatto culturale della sempre più ampia diffusione dei videogiochi sollecita riflessioni legate da un lato agli approcci pedagogici, dall’altro a quelli semiotici che indagano le complesse relazioni tra i linguaggi visivi e narrativi adottati nei videogiochi e le rispettive forme di comunicazione. Questi legami diventano sempre più complessi nel campo dei Cultural Games, nei quali gli aspetti di comunicazione sono incentrati sulla narrazione del patrimonio culturale, i cui messaggi identitari vengono trasmessi attraverso meccaniche di gioco, interazione, immagini e spazi navigabili. Seguendo tali approcci, obiettivo della presente ricerca è quello di valorizzare il territorio, spesso inaccessibile e marginalizzato, rientrante nel Parco Nazionale dell’Alta Murgia, attraverso la creazione di un Cultural Game denominato ARound Murgia. Il processo seguito ha consentito di sviluppare tre “ingranaggi visuali” per la valorizzazione del territorio murgiano, basati su modellazione tridimensionale di scenari interattivi a partire da dati di rilievo, sulla definizione di una identità visiva e sulla realizzazione di un mockup grafico. Particolare enfasi nella ricerca è posta nella valutazione dell’attendibilità dei dati da divulgare e dell’accuratezza delle rappresentazioni tridimensionali, di modo che fungessero da spazi narrativi, esplorando, al contempo, le potenzialità della comunicazione visiva attraverso tecniche come il visual storytelling e la definizione di branding territoriali.
ARound Murgia: approcci di disseminazione transmediale per il Parco Nazionale dell’Alta Murgia / Caldarone, Adriana. - In: DN. - ISSN 2610-8755. - 15(2024), pp. 92-104.
ARound Murgia: approcci di disseminazione transmediale per il Parco Nazionale dell’Alta Murgia
adriana caldarone
2024
Abstract
The cultural impact of the ever-increasing spread of video games prompts reflections on pedagogical approaches, on the one hand, and on semiotic ones, on the other, which investigate the complex relationships between the visual and narrative languages adopted in video games and their respective forms of communication. These connections become increasingly complex in the field of Cultural Games, where communication aspects focus on the narration of cultural heritage, whose identity messages are conveyed through game mechanics, interaction, images, and navigable spaces. Following these approaches, the aim of this research is to enhance the value of the territory, often inaccessible and marginalized, included in the Alta Murgia National Park, through the creation of a Cultural Game called “ARound Murgia”. The process followed has allowed the development of three “visual gears” for the valorization of the Murgia territory, based on 3D modeling of interactive scenarios starting from survey data, on the definition of a visual identity and on the creation of a graphic mockup. Particular emphasis in the research is placed on the evaluation of the reliability of the data to be disseminated and the accuracy of the 3D representations, so that they may serve as narrative spaces, while exploring, at the same time, the potential of visual communication through techniques such as visual storytelling and the definition of territorial branding.File | Dimensione | Formato | |
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