In the field of cultural heritage communication, this study explores the use of Virtual Tours as a tool to enhance accessibility and inclusion. Considering the significance and role of visual communication within museum systems, this research analyses the adoption of such technology to improve the enjoyment of heritage accessibility for a broad and diverse audience. To this end, a classification of museums and their Virtual Tours is proposed based on the level of interaction they offer, according to criteria such as navigation type, spatial relationship between the user and the environment, content quality, narrative aspects, and degree of engagement. Therefore, some examples of Virtual Tours implemented in the field of museum heritage are compared, forming the critical repertoire analysed, highlighting the various strategies employed for interaction and navigation, with a particular focus on the role of spatial visual design and the system of “signs” that enriches it. The analysis demonstrates that well-designed Virtual Tours can overcome physical and cognitive barriers, increasing accessibility while fostering a communicative and participatory experience for visitors. The thoughtful use of visual signs and the implementation of customised pathways are identified as essential elements in creating an inclusive and engaging virtual museum environment.
Nell’ambito della comunicazione del patrimonio culturale, il presente studio esplora l’uso dei Virtual Tour come strumento per migliorare l’accessibilità e l’inclusione. Considerando l’importanza e il ruolo della comunicazione visiva all’interno dei sistemi museali, si analizza l’impiego di questa tecnologia per migliorare la fruizione del patrimonio, rendendolo accessibile a un pubblico ampio e differenziato. A tal proposito viene proposta una classificazione dei musei e dei relativi Virtual Tour in base al livello d’interazione offerto, secondo criteri quali il tipo di navigazione, la relazione spaziale tra fruitore e ambiente, la qualità dei contenuti, l’aspetto narrativo e il livello di coinvolgimento. Per questo scopo vengono confrontati alcuni esempi di Virtual Tour adottati nel campo del patrimonio museale che costituiscono il repertorio critico analizzato, evidenziando le diverse strategie di interazione e navigazione utilizzate e ponendo l’attenzione sul ruolo della progettazione visuale dello spazio e del sistema di ‘segni’ con cui è arricchito. L’analisi dimostra che i Virtual Tour, opportunamente progettati, possono superare barriere fisiche e cognitive, aumentando l’accessibilità e creando un’esperienza comunicativa e partecipativa per i visitatori. L’uso consapevole di segni visivi e l’adozione di percorsi personalizzati risultano essenziali per realizzare un ambiente museale virtuale inclusivo e coinvolgente.
Il ruolo dei Virtual Tour per l’accessibilità e l’inclusione del patrimonio museale / Tomasella, Noemi; Camagni, Flavia; Ippoliti, Elena. - (2024), pp. 508-523. (Intervento presentato al convegno DAI – Il Disegno per l’Accessibilità e l’Inclusione - Roma 5-6 dicembre 2024 tenutosi a Roma).
Il ruolo dei Virtual Tour per l’accessibilità e l’inclusione del patrimonio museale
Noemi Tomasella
;Flavia Camagni;Elena Ippoliti
2024
Abstract
In the field of cultural heritage communication, this study explores the use of Virtual Tours as a tool to enhance accessibility and inclusion. Considering the significance and role of visual communication within museum systems, this research analyses the adoption of such technology to improve the enjoyment of heritage accessibility for a broad and diverse audience. To this end, a classification of museums and their Virtual Tours is proposed based on the level of interaction they offer, according to criteria such as navigation type, spatial relationship between the user and the environment, content quality, narrative aspects, and degree of engagement. Therefore, some examples of Virtual Tours implemented in the field of museum heritage are compared, forming the critical repertoire analysed, highlighting the various strategies employed for interaction and navigation, with a particular focus on the role of spatial visual design and the system of “signs” that enriches it. The analysis demonstrates that well-designed Virtual Tours can overcome physical and cognitive barriers, increasing accessibility while fostering a communicative and participatory experience for visitors. The thoughtful use of visual signs and the implementation of customised pathways are identified as essential elements in creating an inclusive and engaging virtual museum environment.File | Dimensione | Formato | |
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