In the time when, a hundred years ago, the History of religions was being founded, a particular space in the Italian collective imagination was occupied by the myth of the Eternal City. Fascism adopted the idea of Rome as a tool for self-representation and propaganda, and the intellectual context supported and favored this use. Starting from a reflection on the role of scholars of the ancient world and the instrumental way of managing the past and its study during the Ventennio, which can be traced in their work, the article considers the figures and works of Raffaele Pettazzoni and Ernesto Buonaiuti in the two related fields of the History of Religions and the History of Christianity. How is Rome described, studied, and represented in the works of these two very different yet similar authors? The first aims to promote the study of Rome from the perspective of the History of Religions, as part of a comprehensive definition of the religious history of Italy. The second speaks of the city as being outside of history, using it as a backdrop for his personal narrative, a significant part of the modernist crisis and the overall crisis of values and relationships that led to the Second World War. The myth of Rome operates in these authors in different and original ways, albeit against the backdrop of the political and ideological use by Fascism. A particular point of interest lies in the fact that these two scholars are aware founders of a historical approach to the study of religions and are therefore specifically dedicated to the study of sacred history or myth from a scientific perspective.
Nel tempo in cui, cento anni fa, si fondava la Storia delle religioni, uno spazio particolare nell’immaginario collettivo italiano era occupato dal mito della Città eterna. Il fascismo adottò l’idea di Roma come strumento di autorappresentazione e propaganda e il contesto intellettuale assecondò e favorì questo uso. Partendo da una riflessione sul ruolo degli studiosi del mondo antico e sulla modalità strumentale di gestione del passato e del suo studio durante il Ventennio che nel loro lavoro si rintraccia, l’articolo prende in considerazione le figure e le opere di Raffaele Pettazzoni e Ernesto Buonaiuti, nei due campi correlati della Storia delle religioni e della Storia del cristianesimo. In che modo è descritta, studiata, rappresentata Roma nelle opere di questi due autori così diversi, ma vicini? Il primo si propone di promuovere lo studio di Roma dal punto di vista della Storia delle religioni, in funzione di una definizione complessiva della storia religiosa d’Italia. Il secondo parla della città come fuori della storia, utilizzandola come scenario della sua vicenda personale, parte di rilievo della crisi modernista e della complessiva crisi di valori e relazioni che portò al secondo conflitto mondiale. Il mito di Roma agisce in questi autori in maniere differenti e originali, seppur sullo sfondo dell’utilizzo politico e ideologico da parte del fascismo. Un motivo di particolare interesse è dato dal fatto che questi due studiosi sono consapevoli fondatori di un approccio storico alle religioni e pertanto sono specificamente dediti allo studio della storia sacra o mito da un punto di vista scientifico.
Roma non fu creata in un giorno (o forse sì). Il mito della Città eterna nella Storia delle religioni delle origini. Raffaele Pettazzoni e Ernesto Buonaiuti / Saggioro, Alessandro. - In: STUDI E MATERIALI DI STORIA DELLE RELIGIONI. - ISSN 2611-8742. - 2:90(2024), pp. 609-645.
Roma non fu creata in un giorno (o forse sì). Il mito della Città eterna nella Storia delle religioni delle origini. Raffaele Pettazzoni e Ernesto Buonaiuti
Alessandro Saggioro
2024
Abstract
In the time when, a hundred years ago, the History of religions was being founded, a particular space in the Italian collective imagination was occupied by the myth of the Eternal City. Fascism adopted the idea of Rome as a tool for self-representation and propaganda, and the intellectual context supported and favored this use. Starting from a reflection on the role of scholars of the ancient world and the instrumental way of managing the past and its study during the Ventennio, which can be traced in their work, the article considers the figures and works of Raffaele Pettazzoni and Ernesto Buonaiuti in the two related fields of the History of Religions and the History of Christianity. How is Rome described, studied, and represented in the works of these two very different yet similar authors? The first aims to promote the study of Rome from the perspective of the History of Religions, as part of a comprehensive definition of the religious history of Italy. The second speaks of the city as being outside of history, using it as a backdrop for his personal narrative, a significant part of the modernist crisis and the overall crisis of values and relationships that led to the Second World War. The myth of Rome operates in these authors in different and original ways, albeit against the backdrop of the political and ideological use by Fascism. A particular point of interest lies in the fact that these two scholars are aware founders of a historical approach to the study of religions and are therefore specifically dedicated to the study of sacred history or myth from a scientific perspective.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.