The article delves into the theme of historical landscape within Giacomo Leopardi’s Canti, focusing particularly on the figure of Brutus. Through a detailed analysis that spans from the structure of the Canti to the juxtaposition of Italy’s past glory with its current decline, the author investigates how Leopardi uses the historical landscape to reflect on the fall of republican values and the inevitable progression of history towards barbarism. Gentili highlights the interconnection between ruins, historical memory, and the critique of republican virtue, showing how Leopardi reinterprets classical and humanistic traditions to convey a deeply critical view of history and society of his time. Keywords: Leopardi, Minor Brutus, Historical Landscape.
L’articolo indaga la presenza e il significato profondo del tema del paesaggio storico all’interno dei Canti di Giacomo Leopardi, con particolare attenzione alla figura di Bruto. Attraverso un’analisi dettagliata che parte dalla struttura dei Canti e arriva alla contrapposizione tra la gloria passata e la decadenza presente dell’Italia, l’autrice esplora come Leopardi utilizzi il paesaggio storico per riflettere sulla caduta dei valori repubblicani e sulla inevitabile marcia della storia verso la barbarie. Gentili mette inoltre in luce l’interconnessione tra le rovine, la memoria storica e la critica alla virtù repubblicana, mostrando come Leopardi reinterpreti la tradizione classica e umanistica per esprimere una visione profondamente critica della storia e della società del suo tempo
Per il "Bruto minore" di Leopardi / Gentili, Sonia. - In: BOLLETTINO DI ITALIANISTICA. - ISSN 1974-4919. - 21:Nuova Serie, 2 / 2024 - anno XX1(2024), pp. 94-126.
Per il "Bruto minore" di Leopardi
Sonia gentili
2024
Abstract
The article delves into the theme of historical landscape within Giacomo Leopardi’s Canti, focusing particularly on the figure of Brutus. Through a detailed analysis that spans from the structure of the Canti to the juxtaposition of Italy’s past glory with its current decline, the author investigates how Leopardi uses the historical landscape to reflect on the fall of republican values and the inevitable progression of history towards barbarism. Gentili highlights the interconnection between ruins, historical memory, and the critique of republican virtue, showing how Leopardi reinterprets classical and humanistic traditions to convey a deeply critical view of history and society of his time. Keywords: Leopardi, Minor Brutus, Historical Landscape.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.