The increasing use of digital tools and services in the field of cultural heritage is currently recognized by the Italian Government and the European Union as a key element in their strategic development plans. The growing importance of Information and Communication Technologies (ICT) in the cultural heritage sector makes it necessary to conduct a thorough reflection on their use, potential, and challenges. The present study intends to be an analogical exploration of the digital domain, involving a critical analysis grounded in tools, methods, and cognitive mechanisms typical of traditional research. The focus of the work is set on the use of video mapping in an archaeological context, examining its implications for restoration issues and its theoretical foundations. While there is considerable interest in digital reproductions of archaeological heritage sites, until now, the scientific discourse on video mapping appears to be a minor viewpoint, predominantly approached on a technical or museographic level rather than from a theoretical and foundational perspective. Hence, the objective of this study is to investigate the possibility of employing video mapping as a scientific restoration tool within the broader conception of the discipline and to evaluate its implications. Through the examination of eleven video mapping interventions on archaeological artifacts in Rome from 2010 to 2020, the study identifies the cultural orientations shaping these initiatives and whether, and how, they should be considered as restoration activities. To facilitate a critical analysis of the interventions, specific data collection sheets were developed, revealing significant variations in cultural orientations. In light of the findings and considering the recommendations of the London Charter and the Principles of Seville, guidelines for a consistent use of on-site video mapping in archaeological contexts were formulated.

L'avanzamento digitale nel settore dei beni e delle attività culturali è riconosciuto dalla Comunità Europea e dal Governo Italiano come un elemento chiave nelle loro strategie di sviluppo. La crescente importanza delle tecnologie per l’informazione e la comunicazione (ICT) nel campo dei beni culturali richiede una approfondita riflessione sul loro uso e sulle loro potenzialità e criticità. Il presente studio si configura come una ricerca analogica sul digitale, ovvero una lettura critica fondata su strumenti, metodi e meccanismi cognitivi propri della ricerca tradizionalmente intesa. Oggetto del lavoro è l’uso del videomapping nei contesti archeologici in relazione alle problematiche del restauro ed ai suoi fondamenti teorici. Lo stato dell’arte mette in evidenza un grande interesse nei confronti delle riproduzioni digitali del patrimonio archeologico. Tuttavia, nel dibattito scientifico, il tema del videomapping appare minoritario ed affrontato prevalentemente dal punto di vista tecnico-realizzativo o sotto il profilo museografico piuttosto che dal punto di vista teorico ed ancor mano in relazione agli aspetti di principio della disciplina del Restauro. Obiettivo del presente studio è invece indagare la possibilità che il videomapping possa essere utilizzato come strumento scientifico di restauro nella concezione più ampia della disciplina. Attraverso lo studio di undici interventi di videomapping realizzati su manufatti archeologici di Roma nel decennio 2010-2020, è stato possibile individuare gli orientamenti culturali che informano tali realizzazioni e se, ed in che modo, queste siano da considerare attività di restauro. Per rendere possibile la lettura critica degli interventi sono state approntate specifiche schede di rilevazione grazie alle quali sono emersi orientamenti tra loro molto distanti. Alla luce di quanto emerso dallo studio condotto e, tenuto conto delle raccomandazioni contenute nella Carta di Londra e nei Principi di Siviglia, è stato possibile elaborare delle linee guida per un uso coerente del videomapping on-site nei contesti archeologici.

Riproduzioni digitali e manufatti archeologici: il videomapping nel progetto di restauro / Seller, Silvia. - (2024 May 27).

Riproduzioni digitali e manufatti archeologici: il videomapping nel progetto di restauro

SELLER, SILVIA
27/05/2024

Abstract

The increasing use of digital tools and services in the field of cultural heritage is currently recognized by the Italian Government and the European Union as a key element in their strategic development plans. The growing importance of Information and Communication Technologies (ICT) in the cultural heritage sector makes it necessary to conduct a thorough reflection on their use, potential, and challenges. The present study intends to be an analogical exploration of the digital domain, involving a critical analysis grounded in tools, methods, and cognitive mechanisms typical of traditional research. The focus of the work is set on the use of video mapping in an archaeological context, examining its implications for restoration issues and its theoretical foundations. While there is considerable interest in digital reproductions of archaeological heritage sites, until now, the scientific discourse on video mapping appears to be a minor viewpoint, predominantly approached on a technical or museographic level rather than from a theoretical and foundational perspective. Hence, the objective of this study is to investigate the possibility of employing video mapping as a scientific restoration tool within the broader conception of the discipline and to evaluate its implications. Through the examination of eleven video mapping interventions on archaeological artifacts in Rome from 2010 to 2020, the study identifies the cultural orientations shaping these initiatives and whether, and how, they should be considered as restoration activities. To facilitate a critical analysis of the interventions, specific data collection sheets were developed, revealing significant variations in cultural orientations. In light of the findings and considering the recommendations of the London Charter and the Principles of Seville, guidelines for a consistent use of on-site video mapping in archaeological contexts were formulated.
27-mag-2024
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1729882
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