Shared read-aloud programs rooted in action research and training frameworks demonstrate the transformative potential of reading as a pedagogical and educational tool. These initiatives engage diverse stakeholders – students, educators, families, and vulnerable populations – emphasizing quantitative and qualitative assessment of their impacts. Research highlights the cognitive, emotional, and social benefits of reading, including enhanced critical thinking, empathy, and language skills. Shared read-aloud sessions uniquely foster relationships, belonging, and democratic practices by promoting collective interpretation and collaborative problem-solving. Grounded in deliberate planning and evidence-based methodologies, these practices create inclusive and reflective learning environments, fostering empathy, emotional intelligence, and lifelong democratic habits.

Perché promuovere la lettura ad alta voce condivisa? / Szpunar, Giordana. - (2024), pp. 65-71. (Intervento presentato al convegno II Edizione del Convegno Scientifico Internazionale “Lettura ad alta voce condivisa – Shared Reading Aloud“ tenutosi a Università degli studi di Perugia).

Perché promuovere la lettura ad alta voce condivisa?

Giordana Szpunar
2024

Abstract

Shared read-aloud programs rooted in action research and training frameworks demonstrate the transformative potential of reading as a pedagogical and educational tool. These initiatives engage diverse stakeholders – students, educators, families, and vulnerable populations – emphasizing quantitative and qualitative assessment of their impacts. Research highlights the cognitive, emotional, and social benefits of reading, including enhanced critical thinking, empathy, and language skills. Shared read-aloud sessions uniquely foster relationships, belonging, and democratic practices by promoting collective interpretation and collaborative problem-solving. Grounded in deliberate planning and evidence-based methodologies, these practices create inclusive and reflective learning environments, fostering empathy, emotional intelligence, and lifelong democratic habits.
2024
II Edizione del Convegno Scientifico Internazionale “Lettura ad alta voce condivisa – Shared Reading Aloud“
lettura ad alta voce condivisa; empatia; sviluppo cognitivo; sviluppo emotivo; comunità di pratica
04 Pubblicazione in atti di convegno::04b Atto di convegno in volume
Perché promuovere la lettura ad alta voce condivisa? / Szpunar, Giordana. - (2024), pp. 65-71. (Intervento presentato al convegno II Edizione del Convegno Scientifico Internazionale “Lettura ad alta voce condivisa – Shared Reading Aloud“ tenutosi a Università degli studi di Perugia).
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1729076
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact