Replicas, copies, variations more or less faithful to the original architectural 'text' have been common, as is well known, throughout Western culture since the classical age. Particular prominence is given to copies of architectural exempla that are above all places of worship, thus endowed with a symbolic charge that transcends the language used. With the 18th century, according to a trend dating back to humanistic philology, the phenomenon disengages itself from devotional presuppositions to take on the sense of a diffusion of courtly models, which may have political and ideological implications that are not secondary. In this context, variations on Roman Baroque themes play an important role, focusing on two particular cases: Bernini's Sant’Andrea al Quirinale, a Jesuit building, and Francesco Borromini's San Carlo alle Quattro Fontane. The first model knows a vast and transversal diffusion, from Italian examples to analogous cases in Poland, France, Spain Germany, thanks also to its assumption as a didactic model within the Accademia di San Luca: this is what the drawings of Filippo Juvarra and his school testify to, for example, deriving from the attention paid by Carlo Fontana. Borromini's work knows an important replica in a 17th century church in Gubbio, but the only case in which the façade is replicated is in the “translation” made in the church of the abbey of Santo Spirito alla Maiella, near Sulmona. There are obviously many examples that can be cited in a discussion in this area. What needs to be noted is that in the 18th century the architectural "copy" therefore did not have a normative value, but tends to extract unpublished qualities from the model. From this point of view, it will be possible to speak of copies only from the 19th century and in parallel with what happens in the world of restoration.
Repliche, copie, variazioni più o meno fedeli al “testo” architettonico originario sono comuni, com’è noto, in tutta la cultura occidentale, fin dall’età classica. Particolare risalto assumono le copie degli exempla architettonici che sono soprattutto luoghi di culto, dotati quindi di una carica simbolica che trascende il linguaggio impiegato. Con il XVIII secolo, e accentuando una tendenza risalente alla filologia umanistica, il fenomeno si sgancia dai presupposti devozionali per assumere il senso di una diffusione di modelli aulici, che possono avere risvolti politici e ideologici non secondari. In quest’ambito, giocano un ruolo rilevante le variazioni su temi barocchi romani, che si concentrano su due casi particolari: il Sant’Andrea berniniano, fabbrica gesuitica, e San Carlo alle Quattro Fontane di Francesco Borromini. Il primo modello conosce una diffusione vasta e trasversale, da esempi italiani a casi analoghi in Polonia, Francia, Spagna Germania, grazie anche all’assunzione come modello didattico nell’ambito dell’Accademia di San Luca: è quanto testimoniano, ad esempi, i disegni di Filippo Juvarra e della sua scuola, derivanti dall’attenzione tributata da Carlo Fontana. L’opera borrominiana conosce una replica importante in una chiesa seicentesca di Gubbio, ma l’unico caso in cui venga replicata la facciata è nella traduzione realizzata nella chiesa dell’abbazia di Santo Spirito alla Maiella, nei pressi di Sulmona. Ma si vedrà che i modelli dei due capiscuola sono spesso contaminati tra loro. Molti sono ovviamente gli esempi che si possono portare in una trattazione in questo ambito. Auello che occorre rilevare è che nel XVIII la “copia” architettonica non ha quindi un valore normativo, ma tende a estrarre dal modello qualità inedite. Da questo punto di vista, si potrà parlare di copia solo con il secolo XIX e parallelamente a quanto accade nel mondo del restauro.
Belle e infedeli. Repliche e variazioni di modelli architettonici del barocco romano nel Settecento europeo / Varagnoli, Claudio. - In: AESTHETICA PREPRINT. - ISSN 2785-4442. - 2024:125(2024), pp. 109-137. [10.7413/0393-85221458]
Belle e infedeli. Repliche e variazioni di modelli architettonici del barocco romano nel Settecento europeo
Claudio VaragnoliPrimo
2024
Abstract
Replicas, copies, variations more or less faithful to the original architectural 'text' have been common, as is well known, throughout Western culture since the classical age. Particular prominence is given to copies of architectural exempla that are above all places of worship, thus endowed with a symbolic charge that transcends the language used. With the 18th century, according to a trend dating back to humanistic philology, the phenomenon disengages itself from devotional presuppositions to take on the sense of a diffusion of courtly models, which may have political and ideological implications that are not secondary. In this context, variations on Roman Baroque themes play an important role, focusing on two particular cases: Bernini's Sant’Andrea al Quirinale, a Jesuit building, and Francesco Borromini's San Carlo alle Quattro Fontane. The first model knows a vast and transversal diffusion, from Italian examples to analogous cases in Poland, France, Spain Germany, thanks also to its assumption as a didactic model within the Accademia di San Luca: this is what the drawings of Filippo Juvarra and his school testify to, for example, deriving from the attention paid by Carlo Fontana. Borromini's work knows an important replica in a 17th century church in Gubbio, but the only case in which the façade is replicated is in the “translation” made in the church of the abbey of Santo Spirito alla Maiella, near Sulmona. There are obviously many examples that can be cited in a discussion in this area. What needs to be noted is that in the 18th century the architectural "copy" therefore did not have a normative value, but tends to extract unpublished qualities from the model. From this point of view, it will be possible to speak of copies only from the 19th century and in parallel with what happens in the world of restoration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Varagnoli_Belle-e-infedeli2024.pdf
solo gestori archivio
Note: articolo
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
4.25 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.25 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.