The critical framework of education through Design-based practices, applied through recognized learning-by-doing methods, increasingly defines STEAM education models that are expanded by adopting enabling technologies such as various digital fabrication tools. The paper discusses a specific case study: an educational program consisting of eight project workshops that successfully combined Education, Research, and Community Engagement in collaboration with local authorities and social organizations. This program aimed to develop digital and manual skills to combat educational and material poverty in Ostia Ponente.

Il quadro critico della formazione attraverso pratiche di Design applicate con la modalità riconosciuta del learning-by-doing, definisce in modo sempre più chiaro i modelli di formazione STEAM che si estendono grazie all’adozione di tecnologie che si rendono abilitanti come molti strumenti di fabbricazione digitale. Il contributo riporta, come specifico caso studio, un programma educativo di otto laboratori progettuali che hanno saputo unire Formazione, Ricerca e Terza Missione in collaborazione con enti locali e organizzazioni sociali per lo sviluppo di competenze digitali e manuali che concorrono al contrasto della povertà educativa e materiale a Ostia Ponente.

Il design per l'educazione nel terzo settore / D'Elia, L.; Imbesi, L.. - In: MD JOURNAL. - ISSN 2531-9477. - 17:(2024), pp. 88-97.

Il design per l'educazione nel terzo settore

D'Elia L.;Imbesi L.
2024

Abstract

The critical framework of education through Design-based practices, applied through recognized learning-by-doing methods, increasingly defines STEAM education models that are expanded by adopting enabling technologies such as various digital fabrication tools. The paper discusses a specific case study: an educational program consisting of eight project workshops that successfully combined Education, Research, and Community Engagement in collaboration with local authorities and social organizations. This program aimed to develop digital and manual skills to combat educational and material poverty in Ostia Ponente.
2024
Il quadro critico della formazione attraverso pratiche di Design applicate con la modalità riconosciuta del learning-by-doing, definisce in modo sempre più chiaro i modelli di formazione STEAM che si estendono grazie all’adozione di tecnologie che si rendono abilitanti come molti strumenti di fabbricazione digitale. Il contributo riporta, come specifico caso studio, un programma educativo di otto laboratori progettuali che hanno saputo unire Formazione, Ricerca e Terza Missione in collaborazione con enti locali e organizzazioni sociali per lo sviluppo di competenze digitali e manuali che concorrono al contrasto della povertà educativa e materiale a Ostia Ponente.
innovazione sociale; steam; manifattura digitale; terza missione
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Il design per l'educazione nel terzo settore / D'Elia, L.; Imbesi, L.. - In: MD JOURNAL. - ISSN 2531-9477. - 17:(2024), pp. 88-97.
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