We present an educational proposal aimed at introducing an activity exploiting synergistically Mathematics and Latin in the Liceo Classico and Liceo Scientifico, where both subjects are curricular. Through the study of the original texts in Latin, which testify the transitioning towards infinitesimal calculus between the Seventeenth and Eighteenth centuries, we analyze the problem of the brachistochrone, from the first attempt of a resolution by Galileo, published in the “Discourses”, to the solutions proposed by the Bernoulli brothers, published in the Acta Erudorum of 1697. We also report on the outcomes of the related classroom activity, conducted in a Fifth Class (13th year) in a 22 hours module.
In questo lavoro presentiamo una proposta didattica riguardante percorsi comuni tra Matematica e Latino per i Licei classici e scientifici. Attraverso lo studio di alcuni testi in lingua latina, che testimoniano il passaggio al calcolo infinitesimale tra Seicento e Settecento, viene analizzato il problema della brachistocrona, dal tentativo di risoluzione da parte di Galilei, nei Discorsi, all’analisi delle risoluzioni, avanzate dai fratelli Bernoulli negli Acta Eruditorum del 1697. Riportiamo le osservazioni, a valle della sperimentazione, condotta nell’a.s. 2023/24 in una classe Quinta del Liceo Scientifico, in un modulo di 22 ore.
Il problema della Brachistocrona in un percorso interdisciplinare tra latino e matematica / Coppa, Francesca; Filippi, Piera. - (2024), pp. 99-122. (Intervento presentato al convegno IV convegno matematica, natura e scienze dell'alta costiera amalfitana tenutosi a Agerola).
Il problema della Brachistocrona in un percorso interdisciplinare tra latino e matematica
Francesca Coppa
;
2024
Abstract
We present an educational proposal aimed at introducing an activity exploiting synergistically Mathematics and Latin in the Liceo Classico and Liceo Scientifico, where both subjects are curricular. Through the study of the original texts in Latin, which testify the transitioning towards infinitesimal calculus between the Seventeenth and Eighteenth centuries, we analyze the problem of the brachistochrone, from the first attempt of a resolution by Galileo, published in the “Discourses”, to the solutions proposed by the Bernoulli brothers, published in the Acta Erudorum of 1697. We also report on the outcomes of the related classroom activity, conducted in a Fifth Class (13th year) in a 22 hours module.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.