There is a widespread belief that the so-called self-production of goods, services and supplies causes waste and corruption. This is a preconceived belief, as it is not always supported by empirical data. And yet it has historically led to the engineering of obstacles capable of encouraging public entities to turn — in almost all cases — to the business world. Even when they could and should have avoided it. If it were not, however, that this approach, animated by a not too hidden idea that public procurement constitutes an instrument of economic policy to encourage the development and growth of the country's competitiveness, ended up fueling one of the greatest evils attributed to the public administration: that of being inefficient. The paper therefore intends to examine the scope of the different relationship in which the Italian legal regulation (decree no. 36/2023) seems to have wanted to include the instrument of recourse to the market with that of the use of domestic structures. The proposed solution appears aimed at replacing the «frantic flight to the market» with a more balanced «necessary recourse to it». How much efficiency is there in the new regulation of self-production? What is the anatomy of the public procurement market? And that of self-production? What are the reasons capable of justifying, from an efficiency perspective, the equal ordering between market and self-production?
È diffusa la convinzione che la c.d. autoproduzione di beni, servizi e forniture sia causa di sprechi e corruttele. Trattasi di una convinzione preconcetta, poiché non sempre avvalorata da dati empirici. E tuttavia ha storicamente portato alla ingegnerizzazione di ostacoli capaci di incentivare i soggetti pubblici a rivolgersi — nella quasi totalità dei casi — al mondo delle imprese. Anche quando avrebbero potuto e dovuto evitarlo. Se non fosse però che simile approccio, animato da una neppure troppo celata idea che le commesse pubbliche costituiscano uno strumento di politica economica per favorire lo sviluppo e la crescita della competitività del Paese, ha finito con l’alimentare proprio uno dei maggiori mali imputati all’amministrazione pubblica: quello di essere inefficiente. Lo scritto intende quindi esaminare la portata della differente relazione nella quale la regolazione giuridica italiana (d.lgs. n. 36/2023) sembra aver voluto inscrivere lo strumento del ricorso al mercato con quello dell’utilizzo di strutture domestiche. La soluzione propugnata appare tesa a sostituire la «fuga forsennata al mercato» con un più equilibrato «ricorso necessitato ad esso». Quante efficienza c’è nella nuova regolazione dell’autoproduzione? Qual è l’anatomia del mercato delle commesse pubbliche? E quella dell’autoproduzione? Quali le ragioni capaci di giustificare, in una prospettiva efficientistica, la pari-ordinazione tra mercato e autoproduzione?
Il mercato dei contratti pubblici e la autoproduzione nella prospettiva dell’efficienza regolatoria / Andracchio, Domenico. - In: DIRITTO PUBBLICO EUROPEO. RASSEGNA ONLINE. - ISSN 2421-0528. - 1(2024), pp. 87-111.
Il mercato dei contratti pubblici e la autoproduzione nella prospettiva dell’efficienza regolatoria
Domenico Andracchio
2024
Abstract
There is a widespread belief that the so-called self-production of goods, services and supplies causes waste and corruption. This is a preconceived belief, as it is not always supported by empirical data. And yet it has historically led to the engineering of obstacles capable of encouraging public entities to turn — in almost all cases — to the business world. Even when they could and should have avoided it. If it were not, however, that this approach, animated by a not too hidden idea that public procurement constitutes an instrument of economic policy to encourage the development and growth of the country's competitiveness, ended up fueling one of the greatest evils attributed to the public administration: that of being inefficient. The paper therefore intends to examine the scope of the different relationship in which the Italian legal regulation (decree no. 36/2023) seems to have wanted to include the instrument of recourse to the market with that of the use of domestic structures. The proposed solution appears aimed at replacing the «frantic flight to the market» with a more balanced «necessary recourse to it». How much efficiency is there in the new regulation of self-production? What is the anatomy of the public procurement market? And that of self-production? What are the reasons capable of justifying, from an efficiency perspective, the equal ordering between market and self-production?File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Andracchio_Il-mercato_2024.pdf
accesso aperto
Note: articolo principale
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
454.61 kB
Formato
Adobe PDF
|
454.61 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.