The design exercise on the theme of the memorial-monument identifies in the choice of the “closed field” of Climat de France a terrain for reflecting on the role of the monument, detecting and revealing, through a “subversive” strategy, incongruities, limits, strains of the symmetrical layout. An oblique, walkable blade, rotated with respect to the symmetry of the monument’s enclosure, slices through the inner space of the “square of two hundred columns” as if it were a large wound. The aim of the traversable memorial is the exit from the fence and the use of the square as a part of project made by shadows. The adoption of the “puntelli” as the “shown” part of the memorial contributes to making the design as “sculpture” and the sculpture as “technical” matter, exchanging the parts and roles that the areas have usually occupied over time.
La riflessione progettuale sul tema del monumento-memoriale individua nella scelta del “campo chiuso” di Climat de France un terreno per riflettere sul ruolo del monumento, rilevando e rivelando, attraverso una strategia “sovversiva”, incongruenze, limiti, forzature dell’impianto simmetrico. Una lama obliqua e calpestabile, ruotata rispetto alla simmetria del recinto del monumento, fende lo spazio interno della “piazza delle duecento colonne” come fosse una grande ferita. L’obiettivo del memoriale attraversabile è l’uscita dal recinto e l’uso della piazza come parte d’ombra. L’adozione dei “puntelli” come parte “mostrata” del memoriale contribuisce a rendere “scultoreo il progetto” e “tecnica la scultura”, scambiando le parti e i ruoli che gli ambiti hanno solitamente occupato nel tempo.
Plan Oblique / Baldini, Mattia; Mucciolo, Laura; Filiberto Tonarelli, Francesco. - In: FESTIVAL DELL'ARCHITETTURA MAGAZINE. - ISSN 2039-0491. - 66/67(2024), pp. 190-198.
Plan Oblique
Mattia BaldiniCo-primo
;Laura MuccioloCo-primo
;
2024
Abstract
The design exercise on the theme of the memorial-monument identifies in the choice of the “closed field” of Climat de France a terrain for reflecting on the role of the monument, detecting and revealing, through a “subversive” strategy, incongruities, limits, strains of the symmetrical layout. An oblique, walkable blade, rotated with respect to the symmetry of the monument’s enclosure, slices through the inner space of the “square of two hundred columns” as if it were a large wound. The aim of the traversable memorial is the exit from the fence and the use of the square as a part of project made by shadows. The adoption of the “puntelli” as the “shown” part of the memorial contributes to making the design as “sculpture” and the sculpture as “technical” matter, exchanging the parts and roles that the areas have usually occupied over time.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mucciolo_Piano-obliquo_2024.pdf
accesso aperto
Note: copertina, frontespizio, indice, articolo
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
869.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
869.27 kB | Adobe PDF | |
Mucciolo_Plan-Oblique_2024.pdf
accesso aperto
Note: copertina, frontespizio, indice, articolo
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
905.15 kB
Formato
Adobe PDF
|
905.15 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.