The family environment is crucial in determining when and how young children use devices, inevitably affecting their developmental and learning opportunities. The paper reports the analyses conducted on the responses of 318 parents of preschool children to a questionnaire, whose results show a tendency not to consider technologies indispensable for children’s development and limited use even after the pandemic experience. However, a significantly higher support for the use of digital devices at school is present when parents use the technologies alone or with their children to access content.
L’ambiente familiare in primis risulta cruciale nel determinare tempi e modi d’uso dei dispositivi da parte dei più piccoli, incidendo inevitabilmente sulle loro possibilità di sviluppo e apprendimento. Il contributo riporta i risultati delle analisi condotte sulle risposte fornite da 318 genitori di bambini in età prescolare ad un questionario, i cui risultati mostrano la tendenza a non considerare le tecnologie indispensabili per lo sviluppo dei bambini e un uso limitato delle stesse anche dopo l’esperienza pandemica. Tuttavia, un uso più frequente dei device da parte dei genitori, da soli o con i bambini, si associa ad una maggiore percezione di utilità dell’uso dei device digitali a scuola.
Atteggiamenti e pratiche di mediazione familiare relative all'uso dei dispositivi digitali in genitori di bambini della fascia 0-6 anni / Metastasio, Renata; Biraglia, Alessandro; Bortolotti, Ilaria. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - 28:(2023), pp. 19-45.
Atteggiamenti e pratiche di mediazione familiare relative all'uso dei dispositivi digitali in genitori di bambini della fascia 0-6 anni
Renata Metastasio
;Alessandro Biraglia;Ilaria Bortolotti
2023
Abstract
The family environment is crucial in determining when and how young children use devices, inevitably affecting their developmental and learning opportunities. The paper reports the analyses conducted on the responses of 318 parents of preschool children to a questionnaire, whose results show a tendency not to consider technologies indispensable for children’s development and limited use even after the pandemic experience. However, a significantly higher support for the use of digital devices at school is present when parents use the technologies alone or with their children to access content.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.