The research deals with the figure, akin to the Antichrist, of Daǧǧāl by placing him in the context of Islamic eschatology beginning with the Kitāb al-taḏkira of Muḥammad b. Aḥmad al-Qurṭubī (d. 1273). The study begins with a methodological introduction to the terms eschatology, apocalypse, messianism, and millenarianism in an attempt to give a definition and highlight whether this can be extended to Islam as well. Then we get into the heart of the work by introducing just Islamic eschatology starting with the state of research on it and then narrowing it down to the Qur'an and Sunna, and finally there is a focus on the signs of the Hour. The central part of the research is its foundation and consists of the translation of the last part of al-Qurṭubī's treatise precisely devoted to the Daǧǧāl. This is set in the Andalusian milieu with an introduction to the author's background, life and works. In addition, the main themes covered in the translation are presented to provide a general overview of the text. The last part features the Daǧǧāl and its positive counterpart namely the Islamic Jesus. They are presented from the Andalusian author's text and in dialogue with other Islamic and non-Islamic sources to show whether or not there is continuity with related figures in Christianity and Judaism. The last point is precisely devoted to the analogous figures of the Jewish Armillo and the Antichrist put in dialogue with the Daǧǧāl to try to understand whether they are the projection of a single archetypal figure or each represents something original in the context of the religious confession in which it is embedded.
La ricerca tratta della figura, affine all'Anticristo, del Daǧǧāl inserendolo nel contesto dell'escatologia islamica a partire dal Kitāb al-taḏkira di Muḥammad b. Aḥmad al-Qurṭubī (m. 1273). Lo studio esordisce con un'introduzione metodologica sui termini escatologia, apocalisse, messianismo e millenarismo per cercare di darne una definizione e mettere in luce se questa può essere estesa anche all'Islam. In seguito si entra nel cuore del lavoro introducendo proprio l'escatologia islamica a partire dallo stato della ricerca a riguardo e poi restringendo il campo al Corano e alla Sunna e infine vi è un focus sui segni dell'Ora. Dopo la presentazione dell’escatologia islamica, sono presentati il Daǧǧāl e la sua controparte positiva ovvero il Gesù islamico. Sono presentati a partire dal testo dell'autore andaluso e in dialogo con altre fonti islamiche e non per mostrare se vi sia continuità o meno con figure affini nel Cristianesimo e nell'Ebraismo. L'ultimo punto è appunto dedicato alle figure analoghe dell'Armillo ebraico e dell'Anticristo messe in dialogo con il Daǧǧāl per cercare di capire se siano la proiezione di un'unica figura archetipale o ognuna rappresenti un qualcosa di originale nel contesto della confessione religiosa in cui è inserita. La parte finale della ricerca ne rappresenta il fulcro ed è costituita dalla traduzione dell'ultima parte del trattato di al-Qurṭubī appunto dedicato al Daǧǧāl. Questo è inserito nel milieu andaluso con un’introduzione al contesto dell'autore, alla sua vita e alle sue opere. In più sono presentati i principali temi trattati nella traduzione per fornire uno sguardo generale del testo.
Al-Masīḥ Al-Daǧǧāl e Al-Masīḥ ‘Īsā B. Maryam. i segni dell’ora nel kitāb Al-Tadkira di Muḥammad B. Aḥmad Al-Gurṭubī / Canton, Anna. - (2023 May 29).
Al-Masīḥ Al-Daǧǧāl e Al-Masīḥ ‘Īsā B. Maryam. i segni dell’ora nel kitāb Al-Tadkira di Muḥammad B. Aḥmad Al-Gurṭubī
CANTON, ANNA
29/05/2023
Abstract
The research deals with the figure, akin to the Antichrist, of Daǧǧāl by placing him in the context of Islamic eschatology beginning with the Kitāb al-taḏkira of Muḥammad b. Aḥmad al-Qurṭubī (d. 1273). The study begins with a methodological introduction to the terms eschatology, apocalypse, messianism, and millenarianism in an attempt to give a definition and highlight whether this can be extended to Islam as well. Then we get into the heart of the work by introducing just Islamic eschatology starting with the state of research on it and then narrowing it down to the Qur'an and Sunna, and finally there is a focus on the signs of the Hour. The central part of the research is its foundation and consists of the translation of the last part of al-Qurṭubī's treatise precisely devoted to the Daǧǧāl. This is set in the Andalusian milieu with an introduction to the author's background, life and works. In addition, the main themes covered in the translation are presented to provide a general overview of the text. The last part features the Daǧǧāl and its positive counterpart namely the Islamic Jesus. They are presented from the Andalusian author's text and in dialogue with other Islamic and non-Islamic sources to show whether or not there is continuity with related figures in Christianity and Judaism. The last point is precisely devoted to the analogous figures of the Jewish Armillo and the Antichrist put in dialogue with the Daǧǧāl to try to understand whether they are the projection of a single archetypal figure or each represents something original in the context of the religious confession in which it is embedded.File | Dimensione | Formato | |
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