The article explores the theme of game-based educational strategies, highlighting the significant role of children’s museums worldwide in this teaching approach. To illustrate this, the case study of Rome's children's museum, Explora, is examined, where digital integration is combined with hands-on informal education, and where solutions for distributing software and content on an open-source license are encouraged. Related to this theme, the concept of Museum as a Service is introduced, in which the museum institution is also identified as a creator and distributor of content.

L’articolo esplora il tema delle strategie didattiche basate sul gioco mettendo in evidenza come il ruolo dei children’s museum nel mondo sia rilevante per questo approccio didattico. A questo scopo viene preso in esame il caso di studio del museo dei bambini di Roma, Explora, in cui il digitale viene integrato a una didattica informale hands-on e dove vengono incentivate soluzioni di distribuzione su licenza open source per software e contenuti. In relazione a questo tema viene introdotto il concetto di Museum as a Service in cui l’istituzione museale è identificata anche come creatore e distributore di contenuti.

Gioco, apprendimento e riuso digitale. Il museo come servizio / De Gasperis, Paolo. - In: DIGITALIA. - ISSN 1972-621X. - 18:2(2023), pp. 85-91. [10.36181/digitalia-00076]

Gioco, apprendimento e riuso digitale. Il museo come servizio

De Gasperis, Paolo
2023

Abstract

The article explores the theme of game-based educational strategies, highlighting the significant role of children’s museums worldwide in this teaching approach. To illustrate this, the case study of Rome's children's museum, Explora, is examined, where digital integration is combined with hands-on informal education, and where solutions for distributing software and content on an open-source license are encouraged. Related to this theme, the concept of Museum as a Service is introduced, in which the museum institution is also identified as a creator and distributor of content.
2023
L’articolo esplora il tema delle strategie didattiche basate sul gioco mettendo in evidenza come il ruolo dei children’s museum nel mondo sia rilevante per questo approccio didattico. A questo scopo viene preso in esame il caso di studio del museo dei bambini di Roma, Explora, in cui il digitale viene integrato a una didattica informale hands-on e dove vengono incentivate soluzioni di distribuzione su licenza open source per software e contenuti. In relazione a questo tema viene introdotto il concetto di Museum as a Service in cui l’istituzione museale è identificata anche come creatore e distributore di contenuti.
educational strategies; children's museums; game-based learning; digital integration; hands-on education; open-source distribution; content creation; Museum as a Service ;informal teaching; interactive exhibits
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Gioco, apprendimento e riuso digitale. Il museo come servizio / De Gasperis, Paolo. - In: DIGITALIA. - ISSN 1972-621X. - 18:2(2023), pp. 85-91. [10.36181/digitalia-00076]
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