This paper investigates three rewritings of the famous episode in the fifth canto of Dante’s Inferno: The Story of Rimini by Leigh Hunt (1816), A Dream, After Reading Dante’s Episode of Paolo and Francesca by John Keats (1819) and Francesca da Rimini by Silvio Pellico (1816). I consider the texts taken into exam as examples of Romantic ‘creative criticism’, of a kind of reading in which the Commedia functions as go-between. Within the logic of such interpretative method, the hint of a critic becomes literary device and formal principle. In all three of them, the character of Paolo, besides having a greater role, works as alter ego of the authors. In Hunt’s romance and Keats’ sonnet, the compassion, that in the Commedia caused Dante’s fainting, is amplified, thus removing the lovers’ guilt and punishment. In Pellico’s tragedy, instead, divine providence still determines their destinies.
Questo studio prende in esame tre riscritture del celebre episodio dantesco nel quinto canto dell’Inferno: The Story of Rimini di Leigh Hunt (1816), A Dream, After Reading Dante’s Episode of Paolo and Francesca di John Keats (1819) e Francesca da Rimini di Silvio Pellico (1816). I testi sono analizzati quali esempi di critica-creativa, di letture «galeotte» della Commedia. Uno spunto interpretativo viene elevato a artificio letterario e principio compositivo. In tutti e tre i casi il personaggio di Paolo, oltre ad essere ampliato, funziona da alter ego dell’autore. Nel romance di Hunt e nel sonetto di Keats la compassione che, nella Commedia, aveva portato allo svenimento di Dante, viene amplificata fino ad eliminare colpa e condanna dei due amanti. Nella tragedia di Pellico, invece, il loro destino soggiace alla Provvidenza divina.
Leggere Paolo e Francesca: i sogni di Hunt, Pellico e Keats / Antonangeli, R. - In: STUDIUM. - ISSN 0039-4130. - 5:Anno 116. Set./ott. 2020(2020), pp. 43-83.
Leggere Paolo e Francesca: i sogni di Hunt, Pellico e Keats
ANTONANGELI R
2020
Abstract
This paper investigates three rewritings of the famous episode in the fifth canto of Dante’s Inferno: The Story of Rimini by Leigh Hunt (1816), A Dream, After Reading Dante’s Episode of Paolo and Francesca by John Keats (1819) and Francesca da Rimini by Silvio Pellico (1816). I consider the texts taken into exam as examples of Romantic ‘creative criticism’, of a kind of reading in which the Commedia functions as go-between. Within the logic of such interpretative method, the hint of a critic becomes literary device and formal principle. In all three of them, the character of Paolo, besides having a greater role, works as alter ego of the authors. In Hunt’s romance and Keats’ sonnet, the compassion, that in the Commedia caused Dante’s fainting, is amplified, thus removing the lovers’ guilt and punishment. In Pellico’s tragedy, instead, divine providence still determines their destinies.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Antonangeli_Leggere_2020.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
852.87 kB
Formato
Adobe PDF
|
852.87 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


