Rome, 1947. The cultural climate of the city, which emerges in the pages of the book Neorealist Architecture, oscillates between the desolate misery left by the Second World War and the profound desire for the country’s social and economic rebirth. These are the main coordinates that circumscribe the perimeter within which the author moves. The book tells of a path (not always linear) that starts from cinema to arrive at architecture through images of the re-construction of the country. It is a path that follows a “free logic” in which the starting point and the arrival point are sometimes reversed. This dialectic offers the reader the possibility of being persuaded, if necessary, by the film’s scripts or by the architectural narration.
Roma, 1947. La temperie culturale della città, che affiora nelle pagine del libro Neorealist Architecture, oscilla tra la desolante miseria lasciata dalla Seconda guerra mondiale e il profondo desiderio di rinascita sociale ed economica del paese. Queste sono le coordinate principali che circoscrivono il perimetro entro il quale l’autore si muove. Il libro racconta di un sentiero (non sempre lineare) che parte dal cinema per arrivare all’architettura attraverso immagini della ri-costruzione del paese. È un percorso che segue una “logica libera” in cui il punto di partenza e quello di arrivo alle volte si invertono. Questa dialettica offre al lettore la possibilità di lasciarsi persuadere, all’occorrenza, dalle sceneggiature del film o dalla narrazione architettonica.
Architettura attraverso la macchina da presa = Architecture through the cinematographic lens / DI MELE, Damiano. - In: FESTIVAL DELL'ARCHITETTURA MAGAZINE. - ISSN 2039-0491. - (2024), pp. 142-145.
Architettura attraverso la macchina da presa = Architecture through the cinematographic lens
Damiano Di Mele
2024
Abstract
Rome, 1947. The cultural climate of the city, which emerges in the pages of the book Neorealist Architecture, oscillates between the desolate misery left by the Second World War and the profound desire for the country’s social and economic rebirth. These are the main coordinates that circumscribe the perimeter within which the author moves. The book tells of a path (not always linear) that starts from cinema to arrive at architecture through images of the re-construction of the country. It is a path that follows a “free logic” in which the starting point and the arrival point are sometimes reversed. This dialectic offers the reader the possibility of being persuaded, if necessary, by the film’s scripts or by the architectural narration.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.