In the present article three distinctive principles of Petronius’ Satyrica are identified: mimesis, satire, narration. Mimesis is studied both as a principle of representation by the author Petronius and as a recurring theme in the text: particularly evident in the world of Trimalchio and his fellow freedmen (who, for a kind of satirical contrappasso, make an excessive use of it), mimesis, with its inevitable approximations, is also observed in the attitudes of the narrator Encolpius. Starting from a passage by Varro, that illustrates usefully the spectacularization of mimesis in Roman culture (rust. II 13,2-3), the article analyzes in particular the following Petronian passages: 83,1-4; 2,2-6; 140,14. Petronius’ expressive individuality is identified mainly in the refined construction of the whole, with its recurring themes, as well as in the structural arrangement of the story, especially the effect of ring composition.
Nel presente articolo vengono isolati tre principi identificanti dei Satyrica di Petronio: mimesi, satira, romanzo. La mimesi è studiata sia come principio di rappresentazione adoperato dall’autore Petronio sia come tema ricorrente nel testo: particolarmente evidente nel mondo di Trimalchione e dei suoi compagni liberti (che, per una specie di contrappasso satirico, ne fanno un uso eccessivo), la mimesi, con le sue inevitabili approssimazioni, si osserva anche negli atteggiamenti del narratore Encolpio. Partendo da un passo di Varrone, che è molto utile per documentare la ‘spettacolarizzazione’ della mimesi nella cultura romana (rust. II 13,2-3), l’articolo analizza i seguenti passi petroniani: 83,1-4; 2,2-6; 140,14. L’individualità dell’Autore è riconosciuta nella raffinata costruzione dell’insieme, con i suoi temi ricorrenti, e nella disposizione strutturale del racconto, specialmente l’effetto di composizione circolare.
Mimesi, satira, romanzo: tre anime per i Satyrica di Petronio / Cucchiarelli, Andrea. - In: ERAT OLIM. - ISSN 2785-1958. - 3:(2023), pp. 35-72.
Mimesi, satira, romanzo: tre anime per i Satyrica di Petronio
Andrea Cucchiarelli
2023
Abstract
In the present article three distinctive principles of Petronius’ Satyrica are identified: mimesis, satire, narration. Mimesis is studied both as a principle of representation by the author Petronius and as a recurring theme in the text: particularly evident in the world of Trimalchio and his fellow freedmen (who, for a kind of satirical contrappasso, make an excessive use of it), mimesis, with its inevitable approximations, is also observed in the attitudes of the narrator Encolpius. Starting from a passage by Varro, that illustrates usefully the spectacularization of mimesis in Roman culture (rust. II 13,2-3), the article analyzes in particular the following Petronian passages: 83,1-4; 2,2-6; 140,14. Petronius’ expressive individuality is identified mainly in the refined construction of the whole, with its recurring themes, as well as in the structural arrangement of the story, especially the effect of ring composition.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.