The article provides an analysis of a subtle line between the neoliberal conception of education and the transition from teaching of knowledge to learning by skills. Particularly we want to point out  the contrast in the pedagogical debate, even before the sociological one, between two different meanings of teaching for skills. The article focuses in particular on the Italian case and takes a critical position with respect to the legislative interventions of our country in the school field in recent decades.

Il sottile legame tra la concezione neoliberista dell’istruzione e l’insegnamento per competenze / Parziale, Fiorenzo. - In: CARTOGRAFIE SOCIALI. - ISSN 2499-7641. - 16(2023), pp. 19-42.

Il sottile legame tra la concezione neoliberista dell’istruzione e l’insegnamento per competenze

Fiorenzo Parziale
2023

Abstract

The article provides an analysis of a subtle line between the neoliberal conception of education and the transition from teaching of knowledge to learning by skills. Particularly we want to point out  the contrast in the pedagogical debate, even before the sociological one, between two different meanings of teaching for skills. The article focuses in particular on the Italian case and takes a critical position with respect to the legislative interventions of our country in the school field in recent decades.
2023
Neoliberal Conception of Education, Teaching of Knowledge, Learning by Skills, Teaching for Skills, Italian Educational Field
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Il sottile legame tra la concezione neoliberista dell’istruzione e l’insegnamento per competenze / Parziale, Fiorenzo. - In: CARTOGRAFIE SOCIALI. - ISSN 2499-7641. - 16(2023), pp. 19-42.
File allegati a questo prodotto
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1702230
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact