This brief article examines a passage from Marsilio Ficino’s commentary on the Timaeus, in which he attributes to the demiurge of the Platonic dialogue, the artifex of the cosmos, the expression with which God reveals himself to Moses in the Exodus: Ego sum qui sum. Of this expression, for which Ficino certainly depends on Augustine, an illustration and explanation is provided in the context of the general exegetical strategy that Ficino adopts in his interpretation of the Timaeus.
Viene esaminato in questo breve articolo un passo del commento al Timeo di Marsilio Ficino, in cui questi attribuisce al demiurgo del dialogo platonico, artefice del cosmo, l’espressione con cui Dio si rivela a Mosè nell’Esodo: Ego sum qui sum. Di tale espressione, per la quale Ficino dipende certamente da Agostino, viene fornita un’illustrazione e una spiegazione nel contesto della strategia esegetica generale che Ficino adotta nella sua interpretazione del Timeo.
«Ego sum qui sum». Il Dio di Mosè e il demiurgo di Platone: breve nota a margine dell’interpretazione ficiniana del Timeo / Fronterotta, Francesco. - In: ALVEARIUM. - ISSN 2036-5020. - 14-15:(2022), pp. 73-80.
«Ego sum qui sum». Il Dio di Mosè e il demiurgo di Platone: breve nota a margine dell’interpretazione ficiniana del Timeo
Francesco Fronterotta
2022
Abstract
This brief article examines a passage from Marsilio Ficino’s commentary on the Timaeus, in which he attributes to the demiurge of the Platonic dialogue, the artifex of the cosmos, the expression with which God reveals himself to Moses in the Exodus: Ego sum qui sum. Of this expression, for which Ficino certainly depends on Augustine, an illustration and explanation is provided in the context of the general exegetical strategy that Ficino adopts in his interpretation of the Timaeus.File | Dimensione | Formato | |
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