The paper aims to put in relation the early Nineteenth century debate on the outline engravings and the growing interest for Leonardo’s Treatise on painting. Giuseppe Longhi, in his La calcografia propriamente detta (Milano 1830), strongly condamned those kind of engraving (as Tommaso Primoli’s prints after Flaxman drawings, 1795), repeatedly speaking og ‘aerial perspective’, which they lacked. A new edition of Leonardo’s Treatise was indeed recently published in Rome, edited by Guglielmo Manzi (1817), and Longhi surely read it. The famous Luigi Calamatta engraving after the Gioconda (1826 – 1855) has to be interpreted in the same context: Calamatta was first of all an admirer of Raphael but to show how the engraving could emulate the painting, he choose a painting by Leonardo, and the result was someting very far from the Primoli’s prints.

"La natura in qualsivoglia aspetto non è mai circondata da questa linea". L'eredità di Leonardo nell'opera e nel pensiero degli incisori Giuseppe Longhi e Luigi Calamatta / Pierguidi, Stefano. - (2023), pp. 314-321.

"La natura in qualsivoglia aspetto non è mai circondata da questa linea". L'eredità di Leonardo nell'opera e nel pensiero degli incisori Giuseppe Longhi e Luigi Calamatta

stefano pierguidi
2023

Abstract

The paper aims to put in relation the early Nineteenth century debate on the outline engravings and the growing interest for Leonardo’s Treatise on painting. Giuseppe Longhi, in his La calcografia propriamente detta (Milano 1830), strongly condamned those kind of engraving (as Tommaso Primoli’s prints after Flaxman drawings, 1795), repeatedly speaking og ‘aerial perspective’, which they lacked. A new edition of Leonardo’s Treatise was indeed recently published in Rome, edited by Guglielmo Manzi (1817), and Longhi surely read it. The famous Luigi Calamatta engraving after the Gioconda (1826 – 1855) has to be interpreted in the same context: Calamatta was first of all an admirer of Raphael but to show how the engraving could emulate the painting, he choose a painting by Leonardo, and the result was someting very far from the Primoli’s prints.
2023
Il silenzio delle immagini. Teorie e processi dell'invenzione artistica
9788882714642
Leonardo da Vinci; Giuseppe Longhi; Luigi Calamatta
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
"La natura in qualsivoglia aspetto non è mai circondata da questa linea". L'eredità di Leonardo nell'opera e nel pensiero degli incisori Giuseppe Longhi e Luigi Calamatta / Pierguidi, Stefano. - (2023), pp. 314-321.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Pierguidi_Calamatta_2023.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 575.79 kB
Formato Adobe PDF
575.79 kB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1701067
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact