The concept of function is introduced, according to a historical approach, through Descartes’ algebra of segments where each equation is made to corresponds to a geometric construction and the variables represent segments whose variation is constrained by the corresponding construction. The construction of a rational function and its interpretation as an object, in a more direct way than is possible with a numerical definition, is achieved through the use of dynamic geometry software. The activities within the educational laboratory are designed for incremental difficulty: from guided constructions to more complex constructions to be carried out independently.
Il concetto di funzione viene introdotto, secondo un approccio storico, attraverso l’algebra dei segmenti di Cartesio in cui un’equazione corrisponde a una costruzione geometrica e le variabili rappresentano segmenti la cui variazione è vincolata dalla corrispondente costruzione. La costruzione di una funzione razionale e la sua interpretazione come un oggetto, in maniera più diretta di quanto sia possibile con una definizione numerica, è realizzata attraverso l’uso di un software di geometria dinamica. Le attività all’interno del laboratorio didattico sono progettate per difficoltà incrementale: da costruzioni guidate fino a costruzioni più articolate da svolgere in modo autonomo.
Un laboratorio didattico per il concetto di funzione attraverso l'algebra dei segmenti di Cartesio / Coppa, Francesca; Palma, Antonella. - (2023), pp. 149-168. (Intervento presentato al convegno III convegno matematica, natura e scienze dell'alta costiera amalfitana tenutosi a Agerola).
Un laboratorio didattico per il concetto di funzione attraverso l'algebra dei segmenti di Cartesio
Coppa, Francesca;Palma, Antonella
2023
Abstract
The concept of function is introduced, according to a historical approach, through Descartes’ algebra of segments where each equation is made to corresponds to a geometric construction and the variables represent segments whose variation is constrained by the corresponding construction. The construction of a rational function and its interpretation as an object, in a more direct way than is possible with a numerical definition, is achieved through the use of dynamic geometry software. The activities within the educational laboratory are designed for incremental difficulty: from guided constructions to more complex constructions to be carried out independently.File | Dimensione | Formato | |
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