In his Le Confessioni d’un Italiano,result of both structural and stylistic elements that can be traced back to different literary genres, Nievo weaves a noticeable relationship with the epic tradition. This link isdetectable in numerous passages and at different levels: from Ariosto’s Orlando Furioso and Tasso’s Gerusalemme Liberata, which stand out amongst Clara’s most beloved books for her nightly readings, to their ironic reuse in the work’s onomastics, from the humorous comparison between Carlino and Pisana’s raids in the nearby of the castle of Fratta and the adventures of the pala-dins, to the Don Quixote’s echo to disprove the youthful illusions of the novel’s protagonist-narrator.
Frutto della mescidanza di elementi strutturali e stilistici riconducibili a differenti generi letterari, Le Confessioni d’un Italiano evidenziano un fitto rapporto intessuto da Ippolito Nievo con la tradizione epica. Tale legame, ben più profondo di quanto non sembri, è rilevabile in numerose zone dell’opera e a differenti livelli: dalla presenza dell’Orlando furioso di Ludovico Ario-sto e della Gerusalemme liberata di Torquato Tasso, fra i libri più amati da Clara per le sue letture notturne, agli influssi di tali modelli, deducibili da un loro riutilizzo ironico per quel che concerne l’impianto onomastico dell’opera; dal paragone umoristico fra le scorribande infantili di Carlino e Pisana nei dintorni del castello di Fratta e le avventure dei paladini, fino al riferimento chisciottesco per smentire le illusioni giovanili del protagonista-narratore del romanzo.
Tra memoria idillica ed innalzamento ironico: la funzione letteraria delle ricordanze epiche nelle "Confessioni d'un Italiano" / Delfiore, Emanuele. - In: AOQU. - ISSN 2724-3346. - Forme e modi dell’epica 2, 1 (2023):IV(2023), pp. 303-321. [10.54103/2724-3346/20502]
Tra memoria idillica ed innalzamento ironico: la funzione letteraria delle ricordanze epiche nelle "Confessioni d'un Italiano"
Emanuele Delfiore
2023
Abstract
In his Le Confessioni d’un Italiano,result of both structural and stylistic elements that can be traced back to different literary genres, Nievo weaves a noticeable relationship with the epic tradition. This link isdetectable in numerous passages and at different levels: from Ariosto’s Orlando Furioso and Tasso’s Gerusalemme Liberata, which stand out amongst Clara’s most beloved books for her nightly readings, to their ironic reuse in the work’s onomastics, from the humorous comparison between Carlino and Pisana’s raids in the nearby of the castle of Fratta and the adventures of the pala-dins, to the Don Quixote’s echo to disprove the youthful illusions of the novel’s protagonist-narrator.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.