The essay investigates the influence of A Silvia in Saba’s poetry, from his very first youthful poems (1902), to the final version of his Canzoniere. Firstly, the paper analyses the Preface to the 1921 edition of the Canzoniere; then, it uncovers the many references to Leopardi’s canto, connecting the early Poesie dell’adolescenza e giovanili (1900-1907) to the later Fanciulle (1925) and Preludio e fughe (1928-1929). Furthermore, the article illustrates how this already complex and nuanced picture is enriched by the presence of shared myths (Persephone), images (the hand, the bud) and figures (weavers, young boys and girls, nymphs), as well as the modernized rewriting in a Baudelarian and Freudian key (the passerby, Gradiva)
Il saggio indaga l’influsso di A Silvia nella poesia di Saba, a partire dalle primissime liriche giovanili (1902) fino a all’edizione definitiva del Canzoniere. L’articolo prende le mosse dalla prefazione al Canzoniere del 1921, per ricostruire poi la fitta trama dei rimandi al canto leopardiano, che dalle Poesie dell’adolescenza e giovanili (1900-1907) si estende almeno fino a Fanciulle (1925) e Preludio e fughe (1928-1929). Ne deriva un quadro ricco di sfumature, che va dalla comune presenza di miti (Persefone), immagini (la mano, il germoglio) e figure (tessitrici, fanciulli o fanciulle, ninfe) alla riscrittura attualizzante in chiave baudelairiana e freudiana (la passante, Gradiva).
Saba e «il filo d'oro» di Silvia. Un caso di intertestualità leopardiana / Allegrini, Vincenzo. - In: BOLLETTINO DI ITALIANISTICA. - ISSN 0168-7298. - 1, 2021(2021), pp. 88-112.
Saba e «il filo d'oro» di Silvia. Un caso di intertestualità leopardiana
Vincenzo Allegrini
2021
Abstract
The essay investigates the influence of A Silvia in Saba’s poetry, from his very first youthful poems (1902), to the final version of his Canzoniere. Firstly, the paper analyses the Preface to the 1921 edition of the Canzoniere; then, it uncovers the many references to Leopardi’s canto, connecting the early Poesie dell’adolescenza e giovanili (1900-1907) to the later Fanciulle (1925) and Preludio e fughe (1928-1929). Furthermore, the article illustrates how this already complex and nuanced picture is enriched by the presence of shared myths (Persephone), images (the hand, the bud) and figures (weavers, young boys and girls, nymphs), as well as the modernized rewriting in a Baudelarian and Freudian key (the passerby, Gradiva)File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Allegrini_Saba_2021.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
162.23 kB
Formato
Adobe PDF
|
162.23 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.