The contribution reaffirms the importance of a connection between didactic and research, especially for an author of undoubted scholastic importance such as Verga. The new historiographical perspectives highlight a nineteenth‑century articulated in different regional literary experiences and not exclusively gathered around the dominant line of patriotic and identity romanticism; it follows that even the late nineteenth century, also promoted by the new state exam, must be freed from excessively sharp caesuras and relocated in the overall system.
Il contributo ribadisce l’importanza di un collegamento tra didattica e ricerca soprattutto per un autore di indubbio rilievo scolastico come Verga. Le nuove prospettive storiografiche mettono in luce un Ottocento letterario articolato in diverse esperienze regionali e non esclusivamente raccolto attorno alla linea dominante del romanticismo patriottico e identitario; ne deriva che anche il tardo Ottocento, valorizzato anche dalla nuova prima prova dell’esame di stato, deve essere liberato da cesure troppo nette e ricollocato nel quadro complessivo.
Reimpostare lo studio dell’Ottocento: nuove prospettive storiografiche attorno a Verga / Tatti, M. - In: ANNALI DELLA FONDAZIONE VERGA. - ISSN 2038-2243. - (2022), pp. 33-46.
Reimpostare lo studio dell’Ottocento: nuove prospettive storiografiche attorno a Verga
Tatti, M
2022
Abstract
The contribution reaffirms the importance of a connection between didactic and research, especially for an author of undoubted scholastic importance such as Verga. The new historiographical perspectives highlight a nineteenth‑century articulated in different regional literary experiences and not exclusively gathered around the dominant line of patriotic and identity romanticism; it follows that even the late nineteenth century, also promoted by the new state exam, must be freed from excessively sharp caesuras and relocated in the overall system.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.