Montessori education was born in Italy more than a century ago and today it is widespread in at least 36 countries around the world. In Italy, from 2016 to 2021, the number of Montessori primary schools more than doubled. This explanatory and exploratory research is the most comprehensive evaluation of Montessori education ever conducted in Italy. We investigated: a) the impact of Montessori education on academic and socio-emotional outcomes; b) the profiles of Montessori primary school teachers and the extent to which they implemented Montessori education with fidelity. The longitudinal study on the academic outcomes was conducted on 2nd, 5th, 8th and 10th grade students in two separate cohorts. The results demonstrate that, depending on the grade and the cohort considered, Montessori students achieve similar or significantly higher scores than non-Montessori students. In some cases, they achieve more heterogeneous scores, especially in mathematics. More heterogeneous scores were expected according to the hypothesis that Montessori education aims to develop the characteristics of each one and not to standardize academic outcomes. The study on the socio-emotional outcomes was conducted on 8th grade students and it demonstrates that Montessori students achieve significantly higher scores on the empathy scale. The survey on the teachers permitted to delineate 3 different profiles of them, thanks to a cluster analysis. Only the first group of teachers, which made up half of the sample, managed to implement Montessori education with fidelity. These findings highlight two main requirements. The first is the need to continue monitoring and guiding the diffusion of Montessori education among Italian primary schools, to improve and maintain fidelity. The second concerns the reaffirmation of the value of educational practices and the principles of Montessori activism as possible answers that are still valid to the new needs of the Italian school.

L'educazione Montessori è nata in Italia più di un secolo fa e oggi è diffusa in almeno 36 Paesi. In Italia, dal 2016 al 2021, il numero delle scuole primarie Montessori è più che raddoppiato. Questa ricerca esplicativa ed esplorativa è la più completa valutazione dell'educazione Montessori mai condotta in Italia, ed ha studiato: a) l'impatto dell'educazione Montessori sui risultati accademici e socio-emotivi; b) i profili degli insegnanti della scuola primaria Montessori e la misura in cui hanno implementato l'educazione Montessori con fedeltà. Lo studio longitudinale sui risultati accademici è stato condotto su due coorti di studenti dei gradi 2, 5, 8 e 10. I risultati dimostrano che, a seconda del grado e della coorte considerata, gli studenti Montessori ottengono punteggi simili o significativamente più alti degli altri studenti. In alcuni casi ottengono punteggi più eterogenei, soprattutto in matematica. Si prevedevano punteggi più eterogenei secondo l'ipotesi che l'educazione Montessori miri a sviluppare le caratteristiche di ciascuno e non a standardizzare gli apprendimenti scolastici. Lo studio sulle caratteristiche socio-affettive è stato condotto su studenti di grado 8 e dimostra che gli studenti Montessori ottengono punteggi significativamente più alti sulla scala dell'empatia. L'indagine sulle insegnanti ha permesso di delinearne 3 profili, grazie ad una analisi dei gruppi. Solo il primo gruppo di insegnanti, che corrisponde a circa la metà del campione, riesce ad attuare l'educazione Montessori con un buon livello di fedeltà. Questi risultati indicano due esigenze. La prima riguarda la necessità di continuare a monitorare e guidare la diffusione dell'educazione Montessori nelle scuole primarie italiane, al fine di migliorare e mantenere una buona fedeltà. La seconda riguarda la riaffermazione del valore delle pratiche educative e dei principi dell'attivismo montessoriano come possibili risposte ancora valide alle nuove esigenze della scuola italiana.

L'educazione Montessori nelle scuole primarie d'Italia. Indagine su alcuni apprendimenti disciplinari e caratteristiche socio-affettive di studentesse e studenti Montessori / Scippo, Stefano. - (2022 May 30).

L'educazione Montessori nelle scuole primarie d'Italia. Indagine su alcuni apprendimenti disciplinari e caratteristiche socio-affettive di studentesse e studenti Montessori

SCIPPO, STEFANO
30/05/2022

Abstract

Montessori education was born in Italy more than a century ago and today it is widespread in at least 36 countries around the world. In Italy, from 2016 to 2021, the number of Montessori primary schools more than doubled. This explanatory and exploratory research is the most comprehensive evaluation of Montessori education ever conducted in Italy. We investigated: a) the impact of Montessori education on academic and socio-emotional outcomes; b) the profiles of Montessori primary school teachers and the extent to which they implemented Montessori education with fidelity. The longitudinal study on the academic outcomes was conducted on 2nd, 5th, 8th and 10th grade students in two separate cohorts. The results demonstrate that, depending on the grade and the cohort considered, Montessori students achieve similar or significantly higher scores than non-Montessori students. In some cases, they achieve more heterogeneous scores, especially in mathematics. More heterogeneous scores were expected according to the hypothesis that Montessori education aims to develop the characteristics of each one and not to standardize academic outcomes. The study on the socio-emotional outcomes was conducted on 8th grade students and it demonstrates that Montessori students achieve significantly higher scores on the empathy scale. The survey on the teachers permitted to delineate 3 different profiles of them, thanks to a cluster analysis. Only the first group of teachers, which made up half of the sample, managed to implement Montessori education with fidelity. These findings highlight two main requirements. The first is the need to continue monitoring and guiding the diffusion of Montessori education among Italian primary schools, to improve and maintain fidelity. The second concerns the reaffirmation of the value of educational practices and the principles of Montessori activism as possible answers that are still valid to the new needs of the Italian school.
30-mag-2022
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Tesi_dottorato_Scippo_ITA.pdf

accesso aperto

Note: Tesi completa
Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 2.17 MB
Formato Adobe PDF
2.17 MB Adobe PDF
Tesi_dottorato_Scippo_ESP.pdf

accesso aperto

Note: Tesi completa
Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 2.14 MB
Formato Adobe PDF
2.14 MB Adobe PDF

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1674396
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact