The essay proposes a reflection on the intrinsic relationship between experience and affective qualities in the context of the transmission of the actor’s knowledge. The contribution focuses in particular on two cases: the pedagogical parable of Jacques Copeau and Suzanne Bing and the vicissitudes of the oprante Mimmo Cuticchio. Both examples highlight how the relational component is a necessary part of the acqui- sition and transmission of acting techniques. On the one hand, the im- possibility of systematising knowledge – which finds its foundation in experience – results in the failure to formalise a teaching method of Jacques Copeau’s pedagogical work; on the other, the reconciliation with a feeling of affective belonging allows the recovery of an inter- rupted transmission of knowledge. This contribution is intended as an invitation to investigate with greater interest the processual aspects of the actor’s knowledge, particularly in its experiential and affective component.
Il saggio propone una riflessione sull’intrinseca relazione tra esperien- za e qualità affettive nell’ambito della trasmissione dei saperi dell’attore. Il contributo si sofferma in particolare su due casi: la parabola pedagogica di Jacques Copeau e Suzanne Bing e le vicende dell’oprante Mimmo Cuticchio. Entrambi gli esempi mettono in rilievo come la componente relazionale sia parte necessaria all’acquisizione e alla relativa trasmissio- ne delle tecniche di attore. Da una parte, l’impossibilità di sistematizzare un sapere – che nell’esperienza trova il suo fondamento – si traduce nel fallimento della formalizzazione di un metodo di insegnamento del lavoro pedagogico di Jacques Copeau; dall’altra, la riconciliazione con un sentimento di appartenenza affettiva permette il recupero di una trasmissione del sapere interrotta. La riflessione vuole essere un invi- to a indagare con maggiore interesse gli aspetti processuali del sapere dell’attore, in particolare nella sua componente esperienziale e affettiva.
La conquista dell’esperienza nel lavoro dell’attore. Tradizione, ricerca e nostalgia / DI PALMA, Guido. - In: BIBLIOTECA TEATRALE. - ISSN 0045-1959. - 138:(2022), pp. 131-145.
La conquista dell’esperienza nel lavoro dell’attore. Tradizione, ricerca e nostalgia
Guido di palma
2022
Abstract
The essay proposes a reflection on the intrinsic relationship between experience and affective qualities in the context of the transmission of the actor’s knowledge. The contribution focuses in particular on two cases: the pedagogical parable of Jacques Copeau and Suzanne Bing and the vicissitudes of the oprante Mimmo Cuticchio. Both examples highlight how the relational component is a necessary part of the acqui- sition and transmission of acting techniques. On the one hand, the im- possibility of systematising knowledge – which finds its foundation in experience – results in the failure to formalise a teaching method of Jacques Copeau’s pedagogical work; on the other, the reconciliation with a feeling of affective belonging allows the recovery of an inter- rupted transmission of knowledge. This contribution is intended as an invitation to investigate with greater interest the processual aspects of the actor’s knowledge, particularly in its experiential and affective component.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di Palma_La-conquista_2022.pdf
solo gestori archivio
Note: La conquista dell’esperienza nel lavoro dell’attore. Tradizione, ricerca e nostalgia
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
854.5 kB
Formato
Adobe PDF
|
854.5 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.