The contribution presents a narrative synthesis of the literature on the concepts of poverty and well-being, assumed in their multidimensional charac- ter, considering the consequences of the pandemic emergency. The aim is to identify among the recent pedagogical literature the dimensions that should be addressed in order to develop educational pathways aimed at en- suring equality. We also intend to reflect on the role of teachers and educa- tional communities to plan these pathways. The process of researching the literature on the adressed issues has produced a collection of 12 articles that have been analyzed using the software MAXQDA. Here we illustrate the multiple dimensions that emerged at the individual and community level, their interconnections and pedagogical implications for educational theory and practice.
Il contributo propone una sintesi narrativa della letteratura sui concetti di povertà e benessere, assunti nel loro carattere multidimensionale e alla luce delle conseguenze dell’emergenza pandemica. L’obiettivo è quello di individuare nella letteratura pedagogica recente le dimensioni che dovrebbero essere prese in considerazione per implementare percorsi educativi mirati all’equità. Ci si propone, inoltre, di riflettere su quale sia il ruolo delle e degli insegnanti e delle comunità educanti nel progettare tali percorsi. Il processo di ricerca della letteratura sui temi in esame ha prodotto un corpus di 12 articoli sui quali sono state condotte successive analisi attraverso il software MAXQDA. Saranno illustrate le molteplici dimensioni emerse, a livello individuale e sociale, le loro interconnessioni e le implicazioni pedagogiche per la teoria e la pratica educativa.
Promuovere il benessere e contrastare la povertà educativa. Una sintesi narrativa della letteratura / Baroni, Sara; Di Genova, Nicoletta. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 2279-7505. - 20:1(2022), pp. 765-776. [10.7346/-fei-XX-01-22_67]
Promuovere il benessere e contrastare la povertà educativa. Una sintesi narrativa della letteratura
Di Genova, Nicoletta
2022
Abstract
The contribution presents a narrative synthesis of the literature on the concepts of poverty and well-being, assumed in their multidimensional charac- ter, considering the consequences of the pandemic emergency. The aim is to identify among the recent pedagogical literature the dimensions that should be addressed in order to develop educational pathways aimed at en- suring equality. We also intend to reflect on the role of teachers and educa- tional communities to plan these pathways. The process of researching the literature on the adressed issues has produced a collection of 12 articles that have been analyzed using the software MAXQDA. Here we illustrate the multiple dimensions that emerged at the individual and community level, their interconnections and pedagogical implications for educational theory and practice.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di-Genova_Promuovere_2022.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
248.58 kB
Formato
Adobe PDF
|
248.58 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.