This contribution present qualitative research on the issue of early school leaving. We read the phenomenon by tracing a connection between the dimensions identified by the Ligue Internationale de l’Éducation Nouvelle and the voice of today’s students, active pro- tagonists, and users of training courses in contemporary society. The research involved students of social pedagogy courses of the Department of Psychology of Development and Socialization Pro- cesses of Sapienza and the Department of Human Sciences of the University of L’Aquila. The analysis highlights how the principles developed by the 1932 Nizza congress still represent the educatio- nal needs of students.
Questo contributo presenta una ricerca qualitativa sul tema della dispersione scolastica. Il fenomeno è letto tracciando una connes- sione tra le dimensioni individuate dalla Ligue Internationale de l’Éducation Nouvelle e la voce degli studenti di oggi, protagonisti attivi e fruitori di percorsi formativi nella società contemporanea. La ricerca ha coinvolto studenti dei corsi di pedagogia sociale del Dipartimento di Psicologia dei Processi di Sviluppo e Socializza- zione di Sapienza e del Dipartimento di Scienze Umane dell’Uni- versità degli Studi dell’Aquila. L’analisi mette in luce quanto i principi elaborati dalla Ligue Internationale de l’Éducation Nou- velle siano ancora rappresentativi dei bisogni educativi di studen- tesse e studenti.
Una scuola nuova per contrastare la dispersione scolastica. La voce degli studenti di scienze della formazione / Benvenuto, Guido; DI GENOVA, Nicoletta. - (2022), pp. 959-972. (Intervento presentato al convegno Quale scuola per i cittadini del mondo? tenutosi a Roma).
Una scuola nuova per contrastare la dispersione scolastica. La voce degli studenti di scienze della formazione
Benvenuto Guido;Di Genova Nicoletta
2022
Abstract
This contribution present qualitative research on the issue of early school leaving. We read the phenomenon by tracing a connection between the dimensions identified by the Ligue Internationale de l’Éducation Nouvelle and the voice of today’s students, active pro- tagonists, and users of training courses in contemporary society. The research involved students of social pedagogy courses of the Department of Psychology of Development and Socialization Pro- cesses of Sapienza and the Department of Human Sciences of the University of L’Aquila. The analysis highlights how the principles developed by the 1932 Nizza congress still represent the educatio- nal needs of students.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.