Despite the importance of Raphael's burial in an ancient aedicule in the Pantheon, both the original design and its first realization remain unknown, which has undergone a series of changes since Carlo Maratti's intervention in the second half of the 17th century. The essay reconstructs the conformation of the tomb and altar with the Madonna del Sasso sculpted by Lorenzetto with the collaboration of Raffaello da Montelupo, in its diachronic development, between preservation and renovation. What is known of the building and the aedicule, before and after the burial, is compared with its present state and with sixteenth-century representations, especially that of an anonymous Italian of Raphael's circle (Istituto Centrale per la grafica), referable to the period of conception of the restoration of the aedicule and perhaps to Lorenzetto. To Sanzio we can trace the start of the transformation of all the other aediculae: the renovation of the pedestals of the columns, united in a single base, and the recovery of the devotional images in the round, a reminder of the statues of pagan gods in the Pantheon of the classical age, replacing the medieval paintings. The work promoted by Clement XI Albani (1705) involved the construction of a new antependium so that the two columns were returned to individual pedestals, as in reconstructions of the ancient Pantheon of antiquarian tradition. In the twentieth century, the purpose of exhibiting the artist's remains led to a radical updating of the aedicule with the interventions of Antonio Muñoz (1911), with Domenico Gnoli, and Alberto Terenzio (1933), who created the current pedestal, different from the others. This achieved a result opposite to that desired by Raphael, who, in deep respect for the ancient monument, had asked to limit his own burial memory to a small tombstone at the side of the aedicule.
Negli ultimi giorni di vita Raffaello dispose la propria sepoltura in un’antica edicola all’interno della chiesa della Rotonda, Santa Maria ad Martyres, il Pantheon, secondo quanto tramandato da Giorgio Vasari. Nonostante l’importanza del monumento, restano sconosciuti sia il progetto originario sia la sua prima realizzazione che, a partire dall’intervento di Carlo Maratti nella seconda metà del XVII secolo, ha poi subito una serie di cambiamenti. Il saggio ricostruisce la conformazione della tomba e dell’altare con la Madonna del Sasso scolpita da Lorenzetto con la collaborazione di Raffaello da Montelupo, nel suo sviluppo diacronico, oscillante tra conservazione e rinnovamento. Quanto noto dell’edificio e dell’edicola, prima e dopo la tumulazione, è posto a confronto con lo stato attuale e con le rappresentazioni cinquecentesche, in particolare quella di autore anonimo italiano appartenente alla cerchia di Raffaello, oggi all’Istituto Centrale per la Grafica, riferibile al periodo di ideazione del restauro dell’edicola e forse a Lorenzetto. A Sanzio possiamo far risalire l’avvio della trasformazione di tutte le altre edicole: la ristrutturazione dei piedistalli delle colonne, uniti in un unico basamento, e il recupero delle immagini devozionali a tutto tondo, ricordo delle statue di divinità pagane del Pantheon di età classica, in sostituzione delle pitture medievali. I lavori promossi nel 1705 da Clemente XI Albani hanno comportato la costruzione di un nuovo paliotto cosicché alle due colonne sono stati restituiti piedistalli singoli, come nelle ricostruzioni del Pantheon antico della tradizione antiquaria. Nel Novecento il proposito di esibire le spoglie dell’artista ha portato a un radicale aggiornamento dell’edicola con gli interventi di Antonio Muñoz (1911), coadiuvato da Domenico Gnoli, e di Alberto Terenzio (1933) che ha realizzato il basamento attuale, differente dagli altri. In tal modo si è ottenuto un risultato opposto a quello desiderato da Raffaello che, nel profondo rispetto del monumento antico, aveva chiesto di limitare la propria memoria funebre a una lapide di piccole dimensioni a lato dell’edicola.
La tomba di Raffaello al Pantheon e l’altare della Madonna del Sasso / Cantatore, Flavia. - In: ANNALI DI ARCHITETTURA. - ISSN 1124-7169. - 33, 2021:(2022), pp. 49-64.
La tomba di Raffaello al Pantheon e l’altare della Madonna del Sasso
Flavia Cantatore
2022
Abstract
Despite the importance of Raphael's burial in an ancient aedicule in the Pantheon, both the original design and its first realization remain unknown, which has undergone a series of changes since Carlo Maratti's intervention in the second half of the 17th century. The essay reconstructs the conformation of the tomb and altar with the Madonna del Sasso sculpted by Lorenzetto with the collaboration of Raffaello da Montelupo, in its diachronic development, between preservation and renovation. What is known of the building and the aedicule, before and after the burial, is compared with its present state and with sixteenth-century representations, especially that of an anonymous Italian of Raphael's circle (Istituto Centrale per la grafica), referable to the period of conception of the restoration of the aedicule and perhaps to Lorenzetto. To Sanzio we can trace the start of the transformation of all the other aediculae: the renovation of the pedestals of the columns, united in a single base, and the recovery of the devotional images in the round, a reminder of the statues of pagan gods in the Pantheon of the classical age, replacing the medieval paintings. The work promoted by Clement XI Albani (1705) involved the construction of a new antependium so that the two columns were returned to individual pedestals, as in reconstructions of the ancient Pantheon of antiquarian tradition. In the twentieth century, the purpose of exhibiting the artist's remains led to a radical updating of the aedicule with the interventions of Antonio Muñoz (1911), with Domenico Gnoli, and Alberto Terenzio (1933), who created the current pedestal, different from the others. This achieved a result opposite to that desired by Raphael, who, in deep respect for the ancient monument, had asked to limit his own burial memory to a small tombstone at the side of the aedicule.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Cantatore_tomba-Raffaello-Pantheon_2022.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.98 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.98 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


