STEM laboratories with modern digital technologies in secondary school can stimulate students' interest in science, contributing to improve mastery of scientific disciplines and develop skills and competences required in the world of work. Teachers, whose role remains central to learning, must be guaranteed adequate pedagogical-didactic and technological training. This article proposes the possibility of probing the smartphone as a digital technology for experimenting with original models of interdisciplinary laboratory teaching, extending from physics to mathematics and science with a view to mutual interaction, integration and fusionism between disciplines. The three mechanics and optics proposals we illustrate (the study of the motion of an elevator, the attenuation of light in a medium, free fall) go in this direction. The quality of the results is satisfactory for investigating physics at the secondary school level.
I laboratori STEM con le moderne tecnologie digitali nella scuola secondaria possono incentivare l’interesse degli studenti verso la scienza, concorrendo a migliorare la padronanza delle discipline scientifiche e a sviluppare abilità e competenze richieste nel mondo del lavoro. Ai docenti, il cui ruolo rimane centrale per l’apprendimento, va garantita un’adeguata formazione pedagogico-didattica e tecnologica. In questo articolo si propone la possibilità di sondare lo smartphone come tecnologia digitale per sperimentare modelli originali di didattica laboratoriale interdisciplinare, che dalla fisica si estendono alla matematica e alle scienze in un’ottica di mutua interazione, integrazione e di fusionismo fra le discipline. Le tre proposte di meccanica e ottica che illustriamo (lo studio del moto di un ascensore, l’attenuazione della luce in un mezzo, la caduta libera) vanno in questa direzione. La qualità dei risultati è soddisfacente per investigare la fisica a livello di scuola secondaria.
Le moderne tecnologie digitali nella didattica laboratoriale interdisciplinare di matematica e fisica. Alcune proposte per insegnare con lo smartphone nella scuola secondaria / Surace, Graziano. - In: PROGETTO ALICE. - ISSN 1972-0475. - XXIII:68(2022), pp. 351-392.
Le moderne tecnologie digitali nella didattica laboratoriale interdisciplinare di matematica e fisica. Alcune proposte per insegnare con lo smartphone nella scuola secondaria
Graziano Surace
Primo
2022
Abstract
STEM laboratories with modern digital technologies in secondary school can stimulate students' interest in science, contributing to improve mastery of scientific disciplines and develop skills and competences required in the world of work. Teachers, whose role remains central to learning, must be guaranteed adequate pedagogical-didactic and technological training. This article proposes the possibility of probing the smartphone as a digital technology for experimenting with original models of interdisciplinary laboratory teaching, extending from physics to mathematics and science with a view to mutual interaction, integration and fusionism between disciplines. The three mechanics and optics proposals we illustrate (the study of the motion of an elevator, the attenuation of light in a medium, free fall) go in this direction. The quality of the results is satisfactory for investigating physics at the secondary school level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Surace_Le-moderne-tecnologia_2022.PDF
solo gestori archivio
Note: Surace, G. (2022). Le moderne tecnologie digitali nella didattica laboratoriale interdisciplinare di matematica e fisica. Alcune proposte per insegnare con lo smartphone nella scuola secondaria. Progetto Alice, XXIII, 68, 351-392
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
12.92 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.92 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.